שאל את הרב

לעבור לפני מתפללת ואח חוזר בשאלה

חדשות כיפה חברים מקשיבים 16/09/15 14:03 ג בתשרי התשעו

שאלה

- אם יש מלפני מתפללת ואין לי אפשרות ללכת הצידה להתפלל ואני לא יודעת את התפילה בעל פה מה עלי לעשות?

- אחי כבר חזר בשאלה והמשפחה שלי לא יודעת עלזה ... הוא עושה לנו קידוש והבדלה וכו.. האם אנחנו יוצאים ידי חובה?

תשובה

שלום רב,
כל הכבוד לך על השאלות החשובות.
מהדין אסור לעבור לפני אדם שמתפלל שמונה עשרה (שולחן ערוך אורח חיים קב). ולכן עדיף שלא לעבור בפני המתפללת. אך, ישנם כמה היתרים: אם היא התפללה במקום כזה שהוא מקום שבו לוקחים סידורים, או במעבר מותר לעבור מולה על מנת לקחת סידור. כמו כן אם היא מתפללת מתוך סידור או בעצימת עיניים יש מקום להקל ולעבור מלפניה. כמו כן אם המתפללת עומדת ליד שולחן או סטנדר בגובה של 80 סמ ומעלה, מותר לעבור לפניה.

לפני שאני עונה על השאלה הזו, אני מבין שהקשר עם אחיך הוא טוב, והוא מגלה לך דברים שאחרים לא יודעים, אני רוצה להדגיש כי הקשר הזה עם אחיך הוא קשר חשוב, ולא רק בשביל שהוא ישוב בתשובה בגלל זה, אלא בגלל שבעצם הקשר הזה הוא תומך בו במקום שבו הוא עומד, ובטוח שיש לו קשיים, והלוואי שבסופו של דבר הוא גם ישוב בתשובה, חלק נכבד בהלכה בעניין היחס לאנשים שאינם שומרי תורה ומצוות, נועד לשמור על הקשר עם אנשים כאלו, ועל מנת למנוע מצב של פירוד בוודאי בתוך המשפחה.
מבחינה הלכתית, לפי כל הדעות, אם הוא לא מחלל שבת בפרהסיא, והוא מעצמו בא ועושה קידוש והבדלה יוצאים ידי חובה מהקידוש וההבדלה שהוא עושה. ויש דעות שגם אם בביתו אינו מחלל שבת גם יוצאים ידי חובה. לכן אפשר לצאת ידי חובה.

בברכה ובהצלחה
עקיבא כהנא
akiva.ka@gmail.com

מקורות לתשובה ב:
מהרש"ם א - קכא
שו"ת אור לציון חלק ב סימן ז אות ה
יביע אומר חלק ז סימן טו וחלק ט סימן קח אות לד
עשה לך רב חלק ה א-ג
מאמר של הרב צבי רייזמן במוריה תשע"ג

כתבות נוספות