שאל את הרב

הרצל

חדשות כיפה הרב דוד לוי 11/09/15 02:27 כז באלול התשעה

שאלה

בס״ד

אני קצת מבולבל.. שמעתי הרבה חכמים מדברים על הרצל בגנאי.. בעיקר חכמים מהזרם החרדי ומצד שני בזרם של הציונות הדתית אני מאמין שלא יסכימו עם הדברים האלה למשל שהוא רצה שעם ישראל יתנצרו וכו.. עכשיו השאלה שלי היא האם אפשר באמת לדבר עליו ככה או שזה לשון הרע כי הדברים האלה ידועים הוא רשם את זה ביומן שלו.. והאם כשאני אמרתי שהוא אמר את הדברים האלה שהוא רשם ביומן עשיתי חטא? ומה להגיד כשאני שומע רבנים שלא מדברים עליו יפה

תשובה

שלום לך

אינני יודע אם ראית את הדברים ביומנו, וגם אם ראית בעצמך (אם שמעת מאחרים אסור לך לא לשמוע ולא להאמין שזה לשון הרע. לשון הרע זה רק על דברים נכונים. ואם זה לא כתוב שם הרי שזה הרבה יותר חמור - הוצאת שם רע).
בכל מקרה זה מנוגד לפעילותו ומעשיו בעשרות שנותיו האחרונות.

גם עמידתו לפני איש הנצרות, האיש שהוא עבודה זרה, היתה לאחר התלבטות קשה וללא שום גינוני התרפסות מתוך גאוות היהדות ורק מתוך תקוה שזה יוכל להציל את עם ישראל ולהקים מדינה [יהודית] בארץ ישראל.

עמידה כזו - אינני בטוח שכל המנהיגים האחרים נהגו כך.(וזכור לטוב הראשון לציון הרב משה יסים זצ"ל שהמשיך בדרך זו והציל את כבוד האומה לפני כחמישים שנה, בניגוד לדעת ראשי המדינה דאז).

גדול רבני גרבא, הרב משה הכהן זצ"ל שכיהן כרב שם עשרות רבות של שנים, מתחילת המאה ה 20 ועד לאחר קום המדינה, - כותב לגבי הרצל: "בימינו אלה הופיע בקרבנו איש רם המעלה זך השכל וחד הרעיון, בנימין זאב הרצל שמו... המציא רעיון נכבד להיות כל איש הבא להסתופף בצל החברה הציונית ובשם ציוני יקרא.."

לאחר דברים אלו כל מה שהוסיף - מיותר.
יהי זכרו ברוך ותשועתו היתה לנצח לדור דורים - בו בחר הקב"ה לזרז את הגאולה, ואנו נחשה וננסה ללמוד את דרכי השם הנסתרות.

בברכה דוד לוי

כתבות נוספות