שאל את הרב

אוהבת שינויים אבל רוצה ללמוד להתמיד

חדשות כיפה חברים מקשיבים 04/09/15 01:49 כ באלול התשעה

שאלה

הי. אני בת 17. ויש לי קושי. אני אוהבת שינויים. אני כל הזמן מחפשת איפה אפשר לעשות שינוי בחיים שלי. למשל, עברתי אולפנה, עברתי כיתה, עברתי מגמה וכד׳. אני מרגישה שזה יכול לפגוע בי ואני רוצה להפסיק את זה! ואני אף פעם לא מצליחה!!

תשובה


שלום לך יקרה!
את מתארת מציאות טבעית שקיימת אצל רבים. ישנם עוד אנשים ש"אוהבים שינויים" כלשונך, ואולי במקביל קצת מתקשים בשגרה. אני מבינה מדברייך שהמצב הקיים לא נעים לך, ואת רוצה ללמוד להתנהל אחרת. אשרייך על הרצון והנכונות. בע"ה אנסה לעזור לך.



[יש לך כוחות חיים מופלאים]

חשוב לי להציג בפנייך את הצד השני של המטבע ביחס לאהבת שינויים. אני מבינה שהיום את רוצה להיות אחרת. אבל דעי לך שהאהבה שלך לשינויים טומנת בחובה כוחות חיים ייחודיים, שחשוב שתהי מודעת עליהם, וכך תוכלי לוודא שכשתלמדי להתנהג אחרת בע"ה, לא תוותרי על כוחות החיים הטמונים באהבה לשינויים. המסוגלות שלך לעבור שינויים מעידה על קלילות, על תעוזה, על אומץ, על זרימה ועוד. תעריכי את היכולות והעוצמות הללו. הם שלך, תשמרי עליהם ויחד עם זאת אנסה להציג לך דרך אפשרית שתעזור לך ללמוד להתמיד יותר.



[להתמיד באהבה]

מהי התמדה? התמדה היא היכולת להמשיך בהווה ולא לוותר גם כשקשה או קצת משעמם. היתרון של התמדה הוא שהיא מאפשרת לנו לעבור תהליך ולצמוח ממנו. כשאנחנו מתמידים אנו מצליחים להתקדם ולעבור דרך שמשאירה בנו רושם, ומשמעות. ההתמדה כמובן מזכה אותנו גם לחוויות הצלחה. כלומר לפעמים כשמוותרים מהר, ועוברים מדבר לדבר מסיבות שונות, לא מספיקים להרוויח חווית הצלחה כלשהי. שהרי לרוב חווית הצלחה דורשת התמדה ומאמץ.



[חכי, בונים פה!]

התמדה דורשת מאיתנו סבלנות, כי תהליכים לוקחים זמן. לדוגמא, כשמגיעים לאולפנא חדשה צריך לגלות סבלנות, כי לרוב ההתחלות קשות. אם לא נגלה סבלנות, נחשוב שתמיד קשה. הסבלנות מאפשרת לנו להמתין ולדעת שאם הזמן ישתנו הדברים לטובה בע"ה. אז איך מגלים סבלנות? סבלנות היא בעצם אמונה. להאמין שה´ הטוב איתך, ולאט לאט תתרגלי ותשמחי בהווה. הסבלנות יש בה בטחון בה´ שמשמעו שבע"ה מה שאני עוברת כנראה אני צריכה לעבור, כי זה יקדם אותי, ייטיב איתי ויבנה אותי. כמו בניין. בהתחלה זה נראה מייאש וארוך, אבל רק בזכות שהבנאים מגלים סבלנות ומאמינים בתחילת הדרך שבסוף יהיה בניין, ולאט לאט מתקדמים - יש לנו בניינים היום. כמו הבניין כך אנחנו והנפש שלנו, הסבלנות תאפשר לך להיבנות ולצמוח.



[לחפש טוב ולהשפיע טוב...]

כדי להצליח לגלות סבלנות כדאי לנסות לחפש את הטוב בקיים. אני יודעת שהכי פשוט לנו זה לראות מה לא טוב, ולמה כדאי לעבור מקום עבודה, מקום לימודים וכ"ו. אבל בשביל להיות סבלנים חשוב להביט בעין טובה על המציאות ולחפש מה טוב במקום שבו אני נמצאת? בכל זאת למצוא את היתרונות או החוזקות של המצב הקיים, ובהם להיאחז. הטוב מאפשר לנו לגלות סבלנות, כי הטוב משמח.
מעבר לכך, יש בך כוחות מופלאים! כשאת מרגישה שיש דברים לא טובים בהווה שלך, בכל מקום שהוא, אל תוותרי מיד. תנסי להשפיע מתוכך ולשנות את המצב לטובה. כלומר, אם דיברת על אולפנא, אפשר לנסות לדבר עם המורה, הרכזת ואפילו המנהלת, ויחד איתם לחשוב איך אפשר להיטיב את המצב. יש לך כוח להשפיע, כדאי לך להשתמש בו...



[להתחיל בקטן]

כשאנחנו רוצות לשנות משהו בתוכנו לפעמים יש דחף לשנות מהר והכל.. אבל האמת היא שכל שינוי מתחילים לאט לאט בהתמדה, להרגיל את עצמנו ולאפשר לשינוי לקרות בשמחה ולא בכפייה. לכן, הייתי מציעה לבחור עניין קטן שהיית רוצה להתמיד בו, עניין שמשמח אותך. ואז להציב לעצמך יעדים ברי השגה. תתמידי בו, וזה יתן לך כוח להרחיב את ההתמדה על עוד עניינים. כשמתחילים שינוי בשמחה הוא מחזיק מעמד. העיקר בשמחה.



[קח אותו לאט את הזמן]

לסיום, הייתי מציעה לך לגלות רגישות כלפי עצמך ולהבין ששינויים לוקחים זמן. אל תצפי שהשינוי בתוכך יקרה מיד. תהי רגישה ותאפשרי לעצמך להתקדם לאט, אבל בטוח וכמובן שמח!



יקרה, הרצון לשינויים טומן בחובו כוח חיובי, רבים היו שמחים ללמוד ממך איך לעשות שינויים בקלות. ברצונך ללמוד להתמיד, אבל תוודאי שההתמדה לא מכבה את כוח החיים הטמון באהבת השינויים. ההתמדה מאפשרת לנו להיבנות, ובשבילה צריך סבלנות ואמונה. כדאי לך להתחיל בהתמדה בתחומים קטנים ומשמחים וברגישות לעצמך, לאט לאט להגדיל את ההתמדה. סומכת עליך! וכמובן כאן בשבילך. מוזמנת לפנות אלי דרך האתר או דרך המייל שלי.

שיר. shirtehori@gmail.com

כתבות נוספות