שאל את הרב

סגולות

הרב יובל שרלו הרב יובל שרלו 02/09/15 12:25 יח באלול התשעה

שאלה

שלום הרב שרלו,

אני מרגיש נבוך ואשמח אם תעזור לי לפתור את הדילמה.

בעבר נעזרתי בסגולות. היום אני עושה חשבון נפש ואני מרגיש שכל רעיון הסגולות אינו לפי רוח התורה. לכאורה, יש קשר בין הרעיון של סגולה לבין עבודה זרה. אם אנו יוצאים מנקודת הנחה שעובדי האלילים האמינו שבעזרת סגידה לסממני כח מוחשיים הם כופים על כוחות עליונים לעשות את רצונם, הרי שסגולה זה דבר בעייתי. התורה ציוותה עלינו שלנו אין חלק בכשפים ובעבודת האלילים. אנו יודעים שאין בכוחנו לכפות על ה' יתברך לעשות רצוננו, אלא רק לבקש ממנו, והוא הישר בעיניו יעשה. אם כן, מה הטעם בסגולה? הרי היא לא מקנה לנו הבטחה להטות חלילא את רצון ה'? מוטב פשוט להתפלל אליו ולבטוח בו. אולם, מחברי הסגולות ומי שכתבו עליהם היו רבנים ואין לחשוד בהם לקרבה כלשהי לעבודה זרה או כישוף.

מה אם כן לעשות? האם ראוי ומצווה יהיה למשוך ידי מעיסוק בסגולות כלל? או שיש בכך ביטוי לחוסר הבנתי את תורתנו הקדושה?

בברכת שנה טובה,

תשובה



שלום וברכה

איני בטוח שאתה שואל את האדם הנכון.
אני רחוק מאוד מעולם הסגולות. אמנם, כלומד תורה, אני מכיר את עולם הסגולות המופיע בחז"ל בהיקפים גדולים, ובשל כך יהיה זה לא נכון לקבוע כי הדבר הוא עבודה זרה או דומה לה, אולם הרעיון של הסגולות רחוק ממני מאוד, ואיני יודע אם דבריי יתאימו לתנועה הנפשית בה אתה נמצא.
אנסה:
נראה כי כמו הרבה מאוד נושאים, עניין הסגולות תלוי מאוד בהקשר. אדם הסובר כי הסגולה תכפה על הקב"ה לעשות דבר מה מנוגד לאמת וליסודות ההנהגתיים שלו - אכן מתקרב מאוד, ואולי אפילו חוצה את הגבול, של עבודה זרה. האמונה המטופשת כי פתיחת שערי שמיים ללידה (לדוגמה) תלויים בחוט אדום הנכרך על היד, באמירת פסוקים מסוימים ארבעים יום, או כל דבר אחר מסוג זה - היא אכן מה שאתה מתאר כבעייתי מאוד. אמונה כזו בסגולות דומה מאוד לתפישה שנגדה נאבקו הנביאים ביחס לקורבנות, ואף שהקורבנות הן מצווה של ממש - הם חזרו ולימדו כי בתפישה כה שגויה - אין הקב"ה חפץ כלל בקורבנות, ו"למה לי רוב זבחכים".
ואולם, ישנה תנועה נפשית אחרת של סגולה. זו האמונה היסודית המכירה בכך שהכל בא מריבונו של עולם, והכל תלוי ברצון שמיים, ומה שקובע יותר מכל אצל ריבונו של עולם הוא ההתנהגות של האדם, ובחירתו החופשית בטוב, ותשובה ותפילה וצדקה הם שמעבירים את רוע הגזירה, ולא הסגולות. אולם, האדם מרגיש בטוב כאשר הוא מכשיר מעין כלים לחסד האלוהי, והוא מסמל את אמונתו זו על ידי סגולה זו או אחרת - אין הדבר פסול, ובלבד שהדבר ייתפש בעיניו בסדר הנכון, ולא ככלי שכביכול מביא את הגאולה.
האם אתה יכול ללכת בדרך זו ?

כל טוב

כתבות נוספות