שאל את הרב

זוגיות מול כיבוד הורים

הרב יובל שרלו הרב יובל שרלו 01/09/15 23:02 יז באלול התשעה

שאלה

שלום .

בעלי ואני נשואים כעשר שנים עם עליות ומורדות בקשר . אחד הדברים הכואבים ביננו הוא הרצון של בעלי להיות הרבה עם המשפחה שלו ופחות עם ההורים שלי בעיקר בחגים .ההורים שלי גרים ליידינו ואני משתדלת לעשות תורנית עם אחותי כדי שלא יהיו לבד בחגים . המשפחה של בעלי היא גדולה יותר שבעה אחים ובחגים הרבה יותר תוססים ושמחים . אני ניסיתי כמה פעמים לכוון לשנה שנה אבל כל שנה הוא מנסה לשכנע אותי מחדש ללכת למשפחה שלו גם אם במחיר של להשאיר את ההורים שלי לבד . אני לא מסכימה וזה גורם לעכירות רבה ביננו והרגשה שאני סוחבת אותו בכח ומשם הדרך למריבה קצרה מאוד . דוגמא מהשבוע :ראש השנה תכננתי ללכת ערב ובוקר ראשון לאמא שלי וערב ובוקר שני לאחיו. הוא ניסה להתעקש להפוך את זה אבל אמא שלי אמרה שחשוב לה שביום הראשון לא יהיו לבד ולכן שנתארח בערב הראשון אצלם . הוא טען שאמא שלי לא צריכה להחליט וזה הורס את הזוגיות וחשוב לו בלילה הראשון להיות אצל אחיו כי כל המשפחה שלו שם . מה עלי לעשות ? ללכת לאמא שלי ולקבל בעל עצבני שכנראה יריב איתי בהמשך או להשאיר הורים לבד בחג ולהעליב כך את אמא שלי ? ניסיתי לבקש ממנו שתהיה תורנות קבועה כדי למנוע מריבות . הוא טוען שלא צריך להיות בזה שוויון. ומביא ציטוטים מהגמרה שכשאשה מצייתת לבעלה ופחות מתווכחת יש שלום בית .

אולי זה נכון אבל האם גם במחיר פגיעה בהורים ? אני יכולה לדבר עם אמא שלי על זה . אבל ברור לי שהיא תיפגע מאוד במיוחד בגלל שהם עברו לפני שנה ליידינו כדי להיות קרובים ועוזרים לי ולבעלי המון עם הילדים ועם הבית מהמון בחינות .

תשובה

שלום וברכה

אנסה לעזור במעט יכולתי לפתוח קצת את החסימות:
בשעה שאדם מקים את ביתו הוא לא מגיע לשם לבד. הוא מגיע כאשר הוא נושא את משפחתו, וגם הצד השני נושא את משפחתו, והנושאים מתחילים להיות הרבה יותר מורכבים ומסובכים. לא לחינם אומרת התורה "על כן יעזוב איש את אביו ואת אמו ודבק באשתו...", לאמור: יש בנישואין גם תהליך של עזיבת המחויבויות הקודמות והתחברות למחויבות שבין בני הזוג, בדביקות האחד שני. זו קודמת לכל דבר אחר. אולם, כאמור, יש עוד מערכות שנמצאות מסביב, וגם בהם צריך להתחשב כחלק מהדביקות של האחד בשני.
הנושא שאת מעלה במכתב מתחיל אפוא במקום אחר. הוא לא מתחיל בשאלת המחויבות שלך להורים שלך, אלא בשאלת היחס ביניכם. ואולי אפשר לנצל את השנה החדשה כדי ֿלפתוח את הדברים במקום הזה.
לו יכולתי לדבר עימו הייתי אומר לו בראש ובראשונה שלא ינצל את חז"ל כדי להשליט את עמדתו. ניתן להביא הרבה יותר מקורות מחז"ל על חובתו שלא לצער את אשתו, ועל כן טוב יהיה כי ההתייחסות שלכם האחד לשני תהיה בראש ובראשונה כנה וישרה, ותתמודד עם הרצון השונה של כל אחד מכם. כל זוג ניצב לא אחת במצב של רצונות שונים ומנוגדים, וכל זוג צריך למצוא את הדרך בה הוא מתמודד עימם.
האם אפשר להתמודד עם הנושא לטווח ארוך, ולהציע לבעלך מעין "עיסקה" (וכדאי שגם אמא שלך תדע עליה, ממך): העיסקה תהיה הליכה משותפת לסדנה שתבנה אתכם: זו יכולה להיות סדנת סוגיות, או תקשורת, או קבלת החלטות זוגית, או כל דבר אחר שאתם משקיעים בעצמכם כדי להגיע למקומות וטובים יותר, ובתמורה בראש השנה הזה תעשו כרצונו ? אינני אומר שזה הפיתרון הצודק ביותר או הנכון ביותר, אלא שיש בו אולי פוטנציאל לפתור את הנושאים האלה לטווח ארוך, ותמיד כדאי ללכת בדרך ארוכה שהיא קצרה.
אפשר כמובן ללכת גם בדרך שאת הצעת, ולהציע שתהיה תורנות, והדברים שהוא אמר בשם חז"ל הם כמובן מופרכים לחלוטין, ואפילו להסכים שבפעם הראשונה תעשו כרצונו אך בפעם השניה כרצונך - כל דרך שתוליד שותפות, והסכמה, ופשרה, ולשון רכה, ובעיקר - משהו שיש בו גם אפשרות לפיתרון לטווח ארוך נראית לי הכיוון הכדאי לך ללכת בו.

האם זה מקדם אותך בדבר מה ?

כל טוב ושנה טובה ומתוקה

כתבות נוספות