שאל את הרב

Kosherswitch-מתג כשר

הרב ברוך אפרתי הרב ברוך אפרתי 01/09/15 18:13 יז באלול התשעה

שאלה

שלום כבוד הרב,

ראיתי לא מזמן קמפיין שמקדם מוצר ששמו "kosherswitch", או מתג כשר. זה בעצם מתג חשמל שניתן להפעיל בשבת (!)

זה עובד כך:

יש חתיכת פלסטיק שחוסמת קרן לייזר שנשלחת כל פרק זמן מסויים, שאם היא לא הייתה שם אז היה סיכוי שהקרן תפגע בחיישן שידליק את האור.

בשביל להדליק את האור אתה מזיז את חתיכת הפלסטיק בזמן שלפני שהקרן עוברת, ואז כל 20 או 30 שניות הקרם עוברת ויש סיכוי שידליק האור. זה יכול לקחת 20 שניות אבל לפעמים גם מספר דקות.

הם מסבירים שזה מותר ולא גרמא שבגלל שאתה מזיז משהו שמונע מהקרן לפגוע בחיישן ולהדליק את האור, ושאפילו אם חתיכת הפלסטיק לא שם אז יש רק סיכוי שהקרן תפגע בחיישן ותדליק את האור וזה בכלל לא בטוח.

השאלה שלי היא האם נכון ומותר להשתמש בדבר כזה? והאם יש הבדל בין העדות?

אם זה רלוונטי אתה יכול להסתכל להם באתר יש להם רשימה של רבנים רבים שנתנו להם הסכמות.

הנה כתובת האתר שלהם (הוא באנגלית):

http://www.kosherswitch.com/live

תשובה

שלום

לענ''ד יש בזה עובדין דחול, ואסור (אם לא לחולה שאין בו סכנה).

טעם א- עובדין דחול של מעשה איסור, כשיט' הרמב''ם בגדר עובדין דחול.
כפי שבאר בחלקת יעקב או''ח סימן קז אות ב שכל מלאכה שהיא חלק ממעשה איסור אסורה משום עובדין דחול, אף אם החלק שעושה האדם אינו איסור בעצמו שמא יעשה המלאכה (וכגון כאן שידליק כרגיל מרוב הרגל ולא במתג השבת). ודבריו פשוטים וכפי שהביא שם באופן נהיר מהגמ' ונו''כ על השו''ע. ואמנם חשש זה לשיטת הרמב''ם הוא במלאכה שעיקרה דאור', וכאן מדובר לפעמים בתאורת פלורוסנט, אולם פשוט שרבים לא יבחינו בין אור לאור וודאי ברגע שיותר בשופי כולם ידליקו כל האורות כולל נורות להט מדאוריתא ואי אפשר לבדוק בכל פעם בתקרה איזו נורה התקינו. לכן ליצר זאת ולהפיץ, הוא איסור של הכשלת רבים.

טעם ב- עובדין דחול של אוירת שבת המוסכמת בישראל אף בדברים שאינם איסור ספציפי, וכשיטת רמב''ן עה''ת בגדר עובדין דחול.
הדבר פשוט שלאחר שנתקבע בישראל שאין מדליקים אור בשבת, והדבר נתפס בקרב העם כמילת קוד לשומר שבת, ומורגל בפי הציבור לשאול על אדם 'האם הוא שומר שבת? לא נוסע ולא מדליק אור?'. אזי כך היא רוח השבת שנקבעה, ומי שיבוא לשנותה בקונצים כאלה ודאי עובר על עובדין דחול, שעושה שבת חול. ולא יועילו כל הגרמא וכד' לשנות זאת.
וכפי שלא יעלה על הדעת להתיר נהיגה ברכב באופן דומה גם ללא כל מלאכה, או ראיית סרט בשבת גם אם לא עושה כל איסור- כך לא יעלה על הדעת להתיר מה שנהגו כל ישראל לקבוע כאוירת שבת, שהאור אינו נדלק במעשה כלשהוא, אלא רק בתכנון מערב שב''ק.

כאמור, לחולה שאין בו סכנה, הדין אחר.
וכן כל זאת אמור לגבי הדלקה. אך הורדת מתג לאחר שהאין חשמל ואין אור, אין בזה איסור או יצירת דבר כלל ואין עובדין דחול משום שאין 'עובדין' כלל. וכפי שמותר להוריד מתג בימינו כשהחשמל לא עובד (למשל בזמן הפסקת חשמל) כך שלא יעבוד לאחר שהחשמל יחזור ואין בזה חשש למלאכה כרמב''ם או שינוי כלשהוא מאוירת שבת לרמב''ן שכן לא עושה דבר. אך עבור זה לא צריך המצאות.

הגר"א נבנצל אמר לי שמה שמפרסמים היתר זה בשמו, הדבר אינו נכון, ודעתו אינה כך.

כל טוב

כתבות נוספות