שאל את הרב

לא מסתדרת עם תפילה

חדשות כיפה חברים מקשיבים 25/08/15 13:02 י באלול התשעה

שאלה

אני החופש קיבלתי על עצמי להתפלל כל יום. אין לי בעיה להתפלל! זה לא מזיז לי! אבל אני רואה בזה שזה לא מזיז לי, בעיה! אני לא מצליחה להתחבר למילים, הם לא נוגעות לי, אני לא מבינה אותם, התפילה ארוכה מדי, מזה מעניין אותי כל הסיפורים האלה בתפילה? הם לא קשורים אלי! בתפילת שמונה עשרה מילא, זה בקשות ודברים שאני מבינה אבל שאר התפילה פשוט מיותרת לי! אני לא מרגישה צורך בה וזה לא נותן לי מוטיבציה להמשיך להתפלל! למה כל התפילה הארוכה הזאת? למה כל הקטעים האלה? חייב להגיד אותם?

ועוד שאלה, בימי שישי ישר כשאני קמה אמא שלי מבקשת ישר שאני יתחיל לעזור ונותנת לי מלא משימות. כיבוד הורים חשוב מאוד בעיני אבל בגלל שאני עוזרת כ"כ הרבה אין לי זמן להתפלל! מה עושים? תודה רבה רבה על העזרה!!!!

תשובה

שלום הדס,
כשאני קוראת שאלות מהסוג שאתה שואלת- הלב שלי מתרחב!
מתרחב משמחה על כך שיש אנשים מהסוג שלך, שמוכנים לעבוד קשה; לדוגמא מקבלים על עצמם בתחילת חופש גדול –להתפלל כל יום. סתם דוגמא. ממש סתם. כי זה מה זה פשוט. כי כל אחת בגיל שלך פשוט עושה את זה נכון?
אז זהו שלא.
שתדעי, דבר ראשון- את תותחית. זאת נקודת הפתיחה וזאת נקודת הסיום.
עכשיו בואי נדבר שנייה על מה שקורה באמצע שבין שני הנקודות.
את אומרת ש"אין לך בעיה להתפלל" ואז מיד אחרי זה את מסבירה לי שאין לך בעיה "טכנית" להתפלל, אבל יש לך בעיה מהותית להתפלל. את מרגישה שהתפילה שלך היא תפילה טכנית בלי טעם ובלי נשמה- את לא מצליחה להבין את המילים, לפעמים היא מלאה אותך ובגדול למרות שאין לך בעיה להתפלל יש לך בעיה להתפלל.

אז מה קורה פה?
לא יודעת אם שמעת פעם את המשפט הבא- "אחרי המעשים נמשכים הלבבות". משפט שמשמעותו שהמעשים הטכניים משפיעים על התחושות שלנו. זה אחד מהמנגנונים של הנפש שלנו, להיות מושפעת ממעשים חיצוניים. כשאת מספרת לי שבוע לפני החזרה ללימודים על התסכול שלך מתפילה טכנית אני מבינה שהתפילה הזאת היא לא רק טכנית, להפך מאחוריה עומד רצון גדול לקרבת אלוקים. עכשיו הגיע שלב ב´. שלב שמכניסים לפעולה את הלב.

אני שמחה שלתפילת 18, שהיא החלק המשמעותי של התפילה יש לך יותר חיבור. וסיפרת את לעצמך למה- "זה בקשות ודברים שאני מבינה"... אולי זה המפתח לשאר החלקים של התפילה: להבין אותם, ומתוך כך להתחבר אליהם.

אני לא רב, ולא פוסקת הלכה, אבל ברור לי שהתפילה לא צריכה להיות עלייך כמשא.
אני במקומך הייתי בונה "תוכנית עבודה". עם תאריך יעד של עוד חודש וחצי. בכל שבוע מתמקדת בקטע חדש מהתפילה שאני לא מכירה או מחוברת ולומדת אותו, קוראת עליו, טועמת אותו ובזמן התפילה, מלבד תפילת 18 משתדלת מאוד להתרכז ולהבין אותו.

ב"ה יש היום הרבה ספרים, אתרים וחוברות שיכולות לסייע בעניין.
מצרפת לך כמה רעיונות:
- סידור "כוונת הלב" הוא סידור שמשלב בתוך קטעי התפילה ביאורי תפילה.
- הספר "תפילת ישרים" עוסק בעיון אמוני ביסודות התפילה הספר "תפילת עמך" של הרב אבינר מביא פירוש מקיף על סדר התפילה.
מציעה גם להעזר בגוגל למטרות טובות שכאלה =)

בקשר לשאלה השנייה, מה לעשות עם תפילת יום השישי.
אני מניחה שהתשובה לשאלה הזאת קשורה גם לשאלה הראשונה. ברגע שיהיה לך יותר מוטיבציה להתפלל יהיה בך גם את היכולת למצוא את הזמן. אולי אפילו להסביר לאמא כמה התפילה חשובה לך. אני מתרשמת שהקושי שלך הוא בעיקר מול עצמך שאת מרגישה שגם ככה התפילה שלך "לא שווה" ושעדיף כבר לעזור לאמא... אז עזרה לאמא היא must ולא בהכרח שהיא סותרת תפילה.

אחותי, מה זה בהצלחה!
אני כאן בשבילך אם את חושבת שיש לי איך ובמה להועיל.

תמר אסולין
Tomight100@gmail.com

כתבות נוספות