שאל את הרב

ציונים זה לא הכל? מה עושים עם הלחץ??

חדשות כיפה חברים מקשיבים 20/08/15 19:18 ה באלול התשעה

שאלה

אני ממש לא יודעת מה לעשות.

כיתה י מתחילה עוד שבוע בערך ואני פשוט צופה שהשנה תהיה סיוטית.

ב"ה נולדתי עם שכל לא קטן ותמיד הייתי מקבלת ציונים מעולים בלי להשקיע יותר מידי. מה שקורה זה שכל אחד צריך להתחיל להשקיע מתישהו וגם הזמן שלי הגיע.... השנה השקעתי ממש במתמטיקה ואנגלית וזה הוציא ממני הרבה כוחות נפש.

הבעיה היא שההורים שלי ממש לא מפרגנים. הם חושבים שאני פשוט לא משקיעה מספיק ואם יורידו אותי בטעות מחמש לארבע יחידות הם יתחרפנו ואני אקבל עונש בסגנון של "את לא יוצאת מהבית לשום מקום עד שמחזירים אותך ל5". זה ממש מתסכל ומציק כי זה עומד להתנגש בכל כך הרבה דברים שעומדים להיות לי השנה ואין לי כוחות נפש להתמודד עם הציפיות שלהם. מה לעשות?

תשובה

תשובה:
הי איילת
תודה רבה שפנית אלינו, מקווה שתשובתי תספק לך כיווני חשיבה שיסייעו לך לפתירת הבעיה שהצגת.
לפני הכל אני מאחלת לך כמובן המון בהצלחה לקראת שנת הלימודים החדשה! כיתה י´ היא שנה משמעותית בכל מיני מובנים והיא מהווה תקופת מעבר לגיל התיכון אחרי סיום שלבי היסודי וחטיבת הביניים שמאחורייך. מי ייתן ותזכי באמת לנצל את השנה על הצד הטוב ביותר ולהרוויח את כל מה שאת מתכננת ושואפת הן בתחום הלימודי והן בתחומים אחרים.

[מקצועות מאתגרים]
לכל אחד מאיתנו יש מקצועות שדורשים להשקיע בהם יותר על מנת להצליח ולעומתם ישנם מקצועות שבאים לנו ביתר קלות. החוכמה היא לפתח מודעות לעניין ולחלק את הזמן והמאמצים בהתאם על מנת שלא נמצא את עצמנו מותשים במהלך השנה. על כן, טוב שידעת לומר שמתמטיקה ואנגלית הם אותם מקצועות שדורשים ממך השקעה מעבר למה שאת רגילה. אני לא יודעת אם אחדש לך אך אציין כי מדובר במקצועות המאתגרים ביותר עבור רוב התלמידים בישראל. אני עדיין זוכרת היטב כיצד נדרשתי לשבת שעות נוספות ולתרגל אינספור תרגולים כדי להגיע לציון הרצוי.
אך איילת היקרה, אל תתייאשי, ראי זאת כהשקעה בטוחה לעתיד- בהמשך חייך כאשר תגיעי ללימודים גבוהים בעז"ה, את תתקלי במקצועות הללו בשנית ולכן ככל שתגיעי עם רקע טוב יותר שתרכשי בשנות בתיכון הדבר עשוי להקל עליך גם אז 
והנה כבר הוכחת לעצמך בשנה שעברה שיש ביכולתך לשבת, להשקיע ולהגיע להישגים- יישר כוח!

[שיחה כמפתח]
לפעמים יש לנו נטייה לחכות למשבר על מנת לפתוח את הבעיות בפני האנשים הקרובים אלינו ואז אנו עלולים להיתקל בתגובות שיקשו אלינו את ההתמודדות.
במקרה זה, הייתי ממליצה לך לקחת את ההזדמנות של תחילת הלימודים דווקא ולשבת כבר עכשיו לשיחה של תיאום ציפיות עם הורייך. נסי לגבש לעצמך מה חשוב לך לומר להם על מנת שיבינו את המקום שאת נמצאת בו - אם מתאים ניתן אפילו לשבת לפני כן ולכתוב לך בנקודות על דף כדי לסדר את הדברים.
תוכלי לשתף אותם בתחושותייך, לתאר עד כמה חשוב לך שהם יהיו חלק בתהליך שלך ויעודדו אותך גם כאשר פחות הולך או כביכול ההישגים שלך אינם עונים לעיתים על הציפיות שלהם (כמו למשל סוגיית הירידה בהקבצה). תוכלי להסביר להם שיש לך נכונות ורצון להשקיע ולהצליח בלימודים אך ישנם תחומים נוספים שתרצי להרוויח השנה (כפי שציינת בפנייתך) ולכן את זקוקה להבנה ושיתוף פעולה מלא מצידם.
במידה ומתאים, ניתן גם להתייעץ עם היועצת של בית הספר בעניין או עם מחנכת הכיתה שלך ואולי בעת הצורך גם להיעזר בה בשיחה עם ההורים.
בנוסף, נסי לחשוב עם אנשים קרובים אלייך מה עשוי להקל עלייך את ההתמודדות עם המקצועות הללו- אולי למשל תוכלי לקבוע עם חברה לצורך תרגול משותף לאורך השנה, או להיעזר באחד מבני משפחתך שיסייע לך להתקדם באחד מהמקצועות המאתגרים במידה והוא שולט בהם יותר.
לצד כל אלו, ניכר מהתיאור שלך כי ההשקעה הרבה בשנה שעברה סחטה ממך ונטלה כוחות רבים עד שנשארת מותשת לקראת ההתחלה החדשה. רבים מאיתנו מתקשים להאמין שהחופש הסתיים ולחזור ללימודים מתוך רצון ומוטיבציה. אך בכל זאת, נסי לרכז את כל החוויות הטובות מהחופש ולהפיק מהן כוחות מחודשים ומוטיבציה להתקדם ולהשתפר גם השנה על מנת שתוכלי לסיים אותה בתחושה שעשית את המקסימום על מנת להצליח במה שחשוב לך, אין הרגשה טובה ומספקת מזו!

שיהיה הרבה בהצלחה בכל ומקווה שמה שתבחרי לעשות יהיה הטוב ביותר עבורך!
במידה ותרצי להרחיב בנושא או לשאול דבר מה בעניין את מוזמנת לפנות בשמחה דרך המייל 
שנה טובה,
משאת
masethm@gmail.com

כתבות נוספות