שאל את הרב

יש חוקים גם איך להתנהג! דבר תורה לפרשת שופטים

חדשות כיפה חברים מקשיבים 20/08/15 00:12 ה באלול התשעה

שאלה

מספר לי חבר, היה זה בשבת בבית הכנסת, שבת שגרתית בבוקר, החזן קורא בתורה, נחש מה? אומר לי חברי, פרשת שופטים! אחרי שכבר קראתי את כל העלונים ונרדמתי, והתעוררתי, וכמות הפרטים לא נגמרת... מה קרה? כתוב "ועשית את הישר והטוב" זהו נגמר! תהיה אדם טוב תדון בצדק וזהו! נסגור את הסיפור!

שאלתי את חברי במה הוא עובד? הוא ענה לי אני מורה לנהיגה, אז אמרתי לו: למה צריך? העיקר שכתוב לנסוע בזהירות? את הרמז הוא כבר הבין...

על הפסוק "ועשית הישר והטוב" נכתבו כמה מסכתות בגמרא, אי אפשר שכל אחד יעשה את מה שהוא חושב לנכון שזה הישר והטוב, אי אפשר שיהיה לכל אחד את האמת שלו, יש חוקים איך לנהוג וגם יש חוקים איך להתנהג, אפילו יש מסורת לפירושי הפסוקים, לא כל אחד יפרש איך שבא לו, יש היום כל מיני התחכמויות למיניהם לא רק של אנשים פשוטים, גם עורכי דין ושופטים שיודעים בלהטוטיהם להפוך את הדין מקצה לקצה אני אביא דוגמה:

על הפסוק "לא תטה משפט" רש"י כותב בפירושו כמשמעו, כלומר לא כפי פשט הכתוב אלא כפי מה שאנחנו מבינים ממנו, וממש תמוה מה אפשר עוד להבין מהפסוק חוץ מזה שאסור לשופט להטות את הדין לטובת השני שלא בצדק?

בבדיחותא אומרים שהיה פעם אדם ששאל עורך דין כמה זה שתיים ועוד שתיים? אז הוא לקח אותו לחדר סגור וענה לו: כמה אתה רוצה שזה יצא? היום ישנם עורכי דין ושופטים שצדק זה לא מה שמעניין אותם, העיקר שנצא טוב בתקשורת, פעם אחת איזה גנב אחד שפרץ לבית בארצות הברית וכנראה נתקל במשהו ושבר את הרגל שלו, והוא טבע את בעל הבית על הנזק, ולא תאמינו, הוא הצליח במשפט, הם שילמו לו, כן כן אתם שומעים טוב... הוא הגנב שבא לגנוב קיבל כסף פיצוי מבעל הבית! פשוט לא יאמן! הם יהפכו רוצח וגנב הכי שפל לתובע שבסוף יהיו חייבים לו.

יכולים לבוא ולומר כתוב "לא תטה משפט", לא תטה את הבניין של המשפט שיהיה עקום, צריך שיהיה בניין ישר. והרי זה הפשט, בא רש"י ואומר כמשמעו, רש"י בחכמתו ידע שיבוא איזה שופט או עורך דין ויפרש אחרת, הרי הכול מותר והכול ניתן לפירוש.

בימים אלו שממנים דיינים בבתי הדין, צריך להבין את החשיבות והאחריות של מינוי דיינים ואיזה דיינים מושיבים, שעל זה שאומר המדרש על הפרשה, מניין שמינוי הדיינין כדאי הוא להחיות את ישראל ולהושיבן על אדמתן ושלא להפילן בחרב תלמוד לומר: למען תחיה וירשת את הארץ.

לפי תורת הסוד

תשובה

כתבות נוספות