שאל את הרב

הסכמי קדם נישואין - מותר ?

הרב יובל שרלו הרב יובל שרלו 18/08/15 09:13 ג באלול התשעה

שאלה

שלום לרב שרלו היקר,

אנחנו זוג העומד להתחתן בקרוב. בעקבות דבריך על הסכם קדם נישואין של צהר החלטנו לחתום על הסכם כזה לקראת נישואין. אבל בימים האחרונים יצאנו מבולבלים, כי קראנו מצד אחד התקפות על ההסכמים בכלל וטענה שיש חשש ממזרות, ומצד שני ראינו שהרב ליאור פרסם הסכם קדם נישואין אפילו שהוא התקיף את ההסכם של צהר ומצד שלישי כל כך הרבה פעמים אמרו בשבועות האחרונים שלא לעשות דברים בלי הרבנות הראשית וגם אתה כתבת שעדיף רבנות אחת אבל אותם אלה שכתבו ככה גם עושים הסכם לא עם הרבנות הראשית – בקיצור, אנחנו מבולבלים.

האם כפי שאתה עשית לנו הרבה פעמים בעבר אתה יכול לעשות קצת סדר בבלגן ?

סליחה על ההטרדה.

יעל ודני

תשובה


שלום וברכה

ראשית, הרבה ברכת שמיים, ויהי נעם ד' עליכם, ותזכו לחיים שמחים, מאושרים, קדושים וטהורים, ושהסכם קדם נישואין יעלה אבק בבוידעם שלכם.

הבה נעשה קצת סדר: יש בעיה שעיתונאים מדווחים על נושאים שהם גם לא בקיאים בהם, וגם אינם רואים חשיבות מספקת של דיוק בעובדות, והעיקר שיהיה סיפור טוב. לא כל מה שמנסים להתמודד בעזרתו עם העוולה הנוראה של אלה שמנצלים את ההלכה כדי לעשות מעשה רשע כלפי בני זוגם – הוא הסכם קדם נישואין. בשנים האחרונות עלתה הצעה שכל הקידושין יהיו על תנאי, ועל כן יהיה קל להפקיע אותם. משעה שהופיעו הצעות אלה התנגדתי להן, ואני סובר שאין להם מקום כלל וכלל,ולא על כך מדובר (http://shut.moreshet.co.il/shut2.asp?id=13692). לדעתי, רוב מוחלט של העולם הרבני שולל את הדרך הזו, ואין לנהוג בה.

הסכמי קדם נישואין הם תחום שבו לא מערערים על הנישואין מלכתחילה, אלא מחפשים דרך נאותה, מותרת על פי ההלכה ואנושית על פי החיים, להתמודד כאמור עם בעיה שקיימת בכל תחום הלכתי: את ההלכה הקדושה והטהורה יכולים בני עוולה לנצל לצורך עשיית דברים קשים מאוד ובעייתיים מאוד. גם על כך כתבתי פעמים רבות (http://www.kolech.org.il/maamar/כי-ישרים-דרכי-ד-צדיקים-ילכו-בם-ופושעי/). משום כך, אנו פוסקי ההלכה מחויבים מחד גיסא לחתור למימוש מלא של מצוות התורה, ומאידך גיסא לא להניח מקום שבו נאפשר את ניצול ההלכה, וחילול כבוד שמיים וכבוד האדם. על כן, נוצר תהליך ארוך ומורכב של כתיבת הסכם כזו שיהווה מימוש מלא של דרכה של תורה. את ההסכם הזה ניתן לראות כאן:http://www.tzohar.org.il/heskemeahava/?page_id=17

כתבות נוספות