שאל את הרב

שתי שאלות קריאת שמע על המטה וחזרה על ברכות

הרב יובל שרלו הרב יובל שרלו 17/08/15 16:54 ב באלול התשעה

שאלה

שלום רב! יש לי שתי שאלות: 1) לגבי ברכת המפיל, האם היא נחשבת מעין ברכה שהיא נפרדת מקריאת שמע שעל המיטה? אסביר גם למה אני שואל- כי אני חי במשפחה בעלת אורח חיים חילוני והאמצעי שדרכו אני קורא את קריאת שמע שעל המיטה הוא דרך הפלאפון ולפעמים קורה שכשאני הולך לישון נגמרת לי הסוללה ואז אני יכול לומר רק מה שאני יודע בעל פה, שזה את ברכת המפיל, כי אני עוד לא יודע בעל פה את כל קריאת שמע שעל המיטה, אז האם זה בסדר לפעמים לומר רק את ברכת המפיל לפני השינה? 2) בעת קריאת תפילה, האם זה בסדר לומר פעמיים או שלוש שורה מסויימת שהרגשתי שלא קראתי אותה מספיק בהדגשה ואני רוצה להדגיש אותה ולהתכוון אליה או שצריך לקרוא הכל בסוג של רצף מסויים ולא לחזור על אותן שורות?

תשובה

שלום וברכה

א. ברכת המפיל אכן עומדת לעצמה, וכל הדברים האחרים הנאמרים סובבים אותה. אולם צריך לדעת כי ביסוד ההלכה – מה שצריך לומר הוא קריאת שמע, וכך היא נקראת "קריאת שמע על המיטה". כדאי אפוא בראש ובראשונה לדעת את הפרשה הראשונה של קריאת שמע בעל פה (זה בכלל טוב לדעת) ואז לומר גם את ברכת המפיל וגם את קריאת שמע על המטה.
ב. שאלת חזרה על מנת להתכוון תלויה מאוד בהקשר. יש אנשים שעושים זאת בשל עצבנות, או בשל תופעה נפשית של OCD, ומזה כדאי מאוד מאוד להיגמל, כי הדבר הופך לסיוט. לעומת זאת, אם אדם מידי פעם רוצה לעשות זאת כדי לכוון את התפילה ממש – הדבר מותר. ברם, מומלץ גם אז לא לעשות כך, אלא לכוונן את המחשבה להמשך, ולא להיכנס לעולם החזרות על התפילה.

כל טוב

כתבות נוספות