שאל את הרב

צניעות הגבר

הרב גלעד שטראוס הרב גלעד שטראוס 16/08/15 14:40 א באלול התשעה

שאלה

שלום הרב. ראיתי בקיצוש"ע שיש להתלבש מתחת לשמיכה אם מורידים גם את הבגדים הפנימיים ביותר. האם יש חובה לנהוג כך?

וכאשר אנחנו מתקלחים אנחנו ללא שום בגד וכיסוי, אז יוצא שמותר להתלבש "רגיל" רק בשירותים/ אמבטיה? תודה רבה!

תשובה

בס"ד
שלום רב

להלן ציטוט מתוך המשנה ברורה (או"ח ב; א)

האדם צריך להתנהג בצניעות ובושה לפני הקב"ה. ואפילו כשהוא לילה ובחדרי חדרים, הלא מלוא כל הארץ כבודו, וכחשיכה וכאורה לפניו יתברך. וכן צריך ליזהר תמיד מחמת טעם זה שלא במקום הכרח, מלגלות מבשרו ואפילו מעט, כל מה שדרכו להיות מכוסה בבגדים לעולם. אבל רשאי לגלות ידו עד קוב"דו (המרפק) וצוארו עד החזה. על כן האנפלאות יראה ללבשם או לפשטם גם כן תחת הסדין, שלא לגלות רגליו, שדרכן להיות מכוסות לעולם במדינות אלו, שאין הולכין יחף אפילו בקיץ. וכן כל כיוצא בזה, אם לא שאי אפשר בענין אחר.
וכן בבית המרחץ, שדרכן של בני אדם לילך שם ערומים ואי אפשר בעניין אחר, אין בזה משום פריצות. וכן כשרוחץ בנהר הדין כן, רק יזהר לפשוט וללבוש סמוך לנהר כל מה שאפשר, בכדי שלא ילך בגילוי הגוף שלא לצורך. ואפילו ערוותו אין צריך לכסות בירידתו לנהר. ולא עוד, אלא שהמכסה – נראה כאילו בוש בדבר, וכאילו כופר בבריתו של אברהם אבינו. אך בעלייתו מן הנהר, שפניו כלפי העם, ישחה, או ישים ידו כנגד ערוותו לכסותה, ובלבד שלא יגע בה...

למדנו מכאן מספר עקרונות:
1. "דרכן להיות מכוסות במדינות אלו" - אצל גברים הדרישה היא לפי הנורמה המקובלת. מותר היכן שמקובל ללכת יחף או במכנסיים קצרים, כמו כן במקום שבו לא לובשים חולצה - בחוף רחצה וכד'.

2. "שלא במקום הכרח... אם לא שאי אפשר בעניין אחר" - כל פעולות ההסתר הם כאשר אפשר להסתיר. אבל אין דרישה מוחלטת: אין דרישה להסתיר עצמך במקווה או ברחצה (שם רחצו עירומים) בנהר.

3. במקווה או במלתחה חייבים להתלבש בשירותים. גם כשיש אחרים, אפשר לעמוד מול הקיר ולהתלבש, או לשבת ולהניח את המגבת על אזור החלציים ולהתלבש.

כתבות נוספות