שאל את הרב

שאלה באמונה

הרב יובל שרלו הרב יובל שרלו 13/08/15 11:35 כח באב התשעה

שאלה

שלום לכבוד הרב, אקדים ואומר שאני מאמין שקיימת תשובה לשאלתי והיא בוודאי מחוסר ידיעתי.

כל חיי חונכתי להאמין שכל מה שפוקד את האדם זהו רצון ה' בעולם ולכן אם מישהו פוגע בך הוא רק שליח למצות את הדין עמך מאת ה'. ומגלגלים חוב ע"י חייב.

היוצא מכך שאיני צריך להרהר ח"ו אחר הנהגת ה' ומשפטו ולכן לא לנטור טינה או לכעוס על הפוגע (השליח).

מצד שני יש בתורה כל מיני דינים שמי שמזיק לי חייב לשלם לי , ושאלתי היא: אם הוא רק שליח למה בכלל יצטרך לשלם לי? הרי הוא שליח בסה"כ וכנראה שהייתי חייב לקבל את הדין הזה בכל מקרה?

תשובה

שלום וברכה

שאלה זו היא כמובן מהמסובכות ביותר בענייני אמונה. היא נוגעת בשני המישורים בהם אנו חיים – המישור הארצי הגלוי והטבעי, והמישור הרוחני האלוהי הנסתר.
אנחנו חיים בשני המישורים עם השקה מועטה בין שניהם, אך בעיקר עם הפרדה.
לאמור: כמישהו פוגע בנו או עושה לנו רעה – הוא נתפס בעינינו כמי שפגע בנו ועשה עמנו רעה. הוא חייב בבקשת מחילה, והוא יידון על מה שהוא עשה. כמובן שאם הוא הזיק לי הוא חייב לשלם, ומותר לי לתבוע תשלום על הנזק שהוא עשה לי. זהו מישור אחד בו אנו חיים. במישור הזה, לדוגמה, כשאנו חולים – אנחנו הולכים לרופא, ולא אומרים כי המחלה שלוחה מאת ד', ועל כן אין לנו ללכת לרופא. וכן הלאה
בד בבד, אנחנו חיים גם במישור שני, ורואים בפגיעה שנפגענו שדר אלוהי שנשלח אלינו. אנחנו לא יודעים איך לקרוא אותו בדיוק (פענוח השדר האלוהי הוא תפקידו של הנביא, וכיום אין נבואה), אך מבינים את הכיוון הכללי של הקריאה האלוהית במה שנעשה לנו. אם נפגענו – אנחנו צריכים גם לחפש את המקור בתוך עצמנו, ולשאול לאן הפגיעה הזו יכולה להוביל אותנו, ואיזה תיקון אנחנו יכולים לעשות מכוחה. בדרך זו, אנחנו גם מקדמים את עצמנו לאור כל הופעה שמתחוללת בחיינו.

כל טוב

כתבות נוספות