שאל את הרב

דעות שונות של רבנים

חדשות כיפה חברים מקשיבים 04/08/15 17:37 יט באב התשעה

שאלה

שלום, יש היום כ"כ הרבה רבנים וכל אחד אומר דעות שונות על אותו הדבר, אז איך אני בתור נערה בת 17 יכולה לדעת לפי מי אני צריכה ללכת ומי מהם צודק? ואיך זה הגיוני שיש כזה הרבה דעות ופסקים שונים על דבר אחד?

תשובה

לשואלת היקרה שלום וברכה!
נתחיל בכך ששאלתך כל כך חשובה בעיני אז תודה לך.
נתחיל בנקודה שהעלית- איך יש מחלוקת? ואני אוסיף ואשאל-מה תפקידה של המחלוקת?
אם נסתכל על העולם נראה שהעולם הוא רב ממדי.
נסתכל לדוגמא על דלת אם אני בתוך החדר אני מסתכל על הדלת ואכן אני רואה את הדלת. תשאלי אותי איך היא נראית-אתאר לך אותה לפרטי פרטי פרטים. אך נניח שאת מחוץ לחדר וישאלו אותך איך נראית הדלת? יתכן ותדווחי על תיאור אחר. אם כך, מהי הדלת? גם שלך וגם שלי.
האמת היא אחת-אבל היא מורכבת! העולם הוא מורכב הוא לא חד ממדי! וטוב שכך..

חשבי שאפילו התורה מקדשת את מושג המחלוקת- מחלוקת שהיא לשם שמיים-סופה להתקיים!

ישנם "שני כתובים המכחישים זה את זה"!!
אם כך, איך נדע מה היא האמת?
אם נהיה כנים, אנחנו בהחלט מצפים ליום בו יהיה סנהדרין וההלכה תתאחד וכל העם ינהג בצורה אחידה! לא כי אין אמת בין הדעות ההפוכות- אלא כאינטרס לאומי-שנהיה מאוחדים! (לכן ד"א הציטוט המפורש הוא "שני כתובים המכחישים זה את זה עד שיבוא הכתוב השלישי ויכריע ביניהם-יש שני מגמות סותרות, אבל בסופו של יום כשבאים לפסוק "הלכה מעשה" צריך לאחד)
אך עד אז.. אכן ישנן דעות שונות אבל חשוב לזכור- יש דרך לפסוק הלכה(כללי הפסיקה בשו"ע, מידות שהתורה נדרשת, הלכה ע"פ הרוב, תוקף מנהג, תוקף גזירה, שעת הדחק, אונס ועוד ועוד) ע"פ כלליים ההלכתיים קפדניים.
חכמים חייבים תמיד להסתמך תמיד על מקור! אחרת- זה זו רפורמה.
כמו כן חשוב מאוד לזכור- שעל העקרונות אין מחלוקת, השבתות שלנו לא כל כך שונות אז אשכנזים מניחים עוד הפרדה על הפלטה ותימנים שמים מרק על הפלטה- בקרוב המכריע של הסוגיות ישנה הכרעה אוניברסלית.
כעת, שאלת שאלה נוספת-איך אדע לפי מי ללכת?
נתחיל בכך שישנה מחויבות ללכת אחר מנהג הבית (אלא אם החלטת באופן גורף ללכת אחרת). לכן באם את אשכנזית פסיקתך היא כשל רמ"א ספרדים באופן כללי כשו"ע ותימנים ככלל כרמב"ם.
איך בוחרים רב? תלוי בנפש, תלוי למי תתחברי. אך עלינו להיות ישרים "רחמנא ליבא בעי- הקב"ה מעוניין בליבנו ולא באחד שמחפש להיות "נבל ברשות התורה" לכן האם את הולכת אחרי רב את הולכת אחריו, אחרי שיטת פסיקתו. נציין גם כי לעיתים זגזוג בין רבנים מעמיד אותנו לא פעם בסתירות-כי הלך פסיקתם שונה (לדוגמא הרב שלוש והרב עובדיה בחלק מהסוגיות-ממש הפכים!).לכן עלינו להיות ישרים.
ונסיים בכך כי לכל נושא בחייך את יכולה ללכת לרב אחר לדוגמא- השקפה רב אחד, אמונה רב אחר הלכה וכן הלאה.
אז נסכם ונאמר:
1. מחלוקת מייצגת אמת עמוקה-האמת היא אחת, אבל מורכבת.
2. אנחנו חותרים לאיחוד ההלכה כאינטרס לאומי.
3. גם לפסיקה יש כללים ברורים ואכן צריך להיות בעל ידע נרחב.(גם לא כל רב יכול לפסוק בכל נושא בנושאים לאומיים-"גדולי הדור" בעיקר פוסקים)
4. יש להיות ישרים בבחירת הרב אחריו נלך.
אשרייך על שאלתך!
כל הטוב
חנן
באם לא עניתי או לא דייקתי אשמח להרחיב hananb1081@gmail.com

כתבות נוספות