שאל את הרב

הקמת משפחה

הרב גלעד שטראוס הרב גלעד שטראוס 26/07/15 17:00 י באב התשעה

שאלה

שלום! אני סטודנט בן 24 יוצא עם מישהי כבר 4 חודשים. אותה הגברת רוצה משפחה גדולה עם 14 ילדים (לפחות זו השאיפה), ואני רוצה משפחה בגודל "סטנדרטי" - 6 ילדים גג. המספר לא משנה כ"כ, העיקר הכיוון שלה - היא רוצה משפחה גדולה מאוד, ואני לא. כאן כבר התחלתי בעצם לחשוב, מדוע צריך ילדים (לפי זה אדע בין השאר איזה גודל משפחה רצוי)? מה המטרה כאן?

אני יודע שכך העולם בנוי וזו הדרך התקינה, אבל אני רוצה להבין למה, כדי שגם ברגעים קשים של כעס ואי נחת גדולה מהילדים אצליח להסתכל על המציאות במבט כולל יותר, להבין שיש כאן מטרה יותר גדולה מהרגעים הקטנים והמעצבנים עכשיו.

אשמח אם הרב ירחיב לי בעניין או שייתן לי מקורות/ספרים לעיון בנושא.

תודה רבה!!

תשובה

בס"ד
שלום רב,

הדיון בנושא כזה לפני החתונה הוא מאוד תאורטי.
צריך לבדוק כל מקרה לגופו ולהתקדם מילד לילד.
לבחון מה יכולת הטיפול שלנו והתמיכה הרגשית בכל ילד. לאחר מכן ממשיכים הלאה.
אני מצטט לך דברים של הרב אליעזר מלמד בנושא:

לעיתים קורה שמשפחה רוצה להרבות מאוד בילדים, אבל כיוון שאינם יודעים לחנכם כראוי, ילדיהם אינם ממשיכים ללכת בדרכם, ונמצא שיצא שכרם בהפסדם. וההפסד הוא לא רק מפני רמת החינוך הירודה שלה זכו ילדיהם, אלא אפילו מבחינה מספרית, משפחתם לא תגדל כפי שציפו, מפני שבעקבות המתחים והבעיות שהיו בבית, רבים מהילדים יחליטו להקים משפחות קטנות, וחלקם אף לא יתחתנו.
עוד כדאי לדעת, כי לפעמים אשה שרוצה להקים משפחה גדולה, יולדת בתחילה בצפיפות רבה ארבעה ילדים, עד שתש כוחה, והיא מתמוטטת, ונצרכת לעשות הפסקה של שנים ארוכות, או להפסיק לגמרי ללדת. לפיכך, גם מי שרוצה ללדת הרבה ילדים, צריכה לערוך שיקול ארוך טווח, כיצד תוכל ללדת לאורך זמן ילדים רבים. כמו רץ מרתון שצריך להעריך את כוחותיו ולחלקם בשווה לאורך כל המרוץ.
כמובן שמניעת הריון צריכה להיעשות על פי ההלכה. ונכון לשאול בזה שאלת חכם.
ויהי רצון שתתקיים בנו הברכה האלוקית, ונרבה כחול וככוכבי השמים לרוב.

עיין בתשובה שלו כולה ובתשובה של הרב אבינר

http://www.yeshiva.org.il/midrash/7869

http://www.daat.ac.il/daat/kitveyet/assia/tihnun-2.htm

כתבות נוספות