שאל את הרב

הלכות דרכים

הרב ברוך אפרתי הרב ברוך אפרתי 20/07/15 18:56 ד באב התשעה

שאלה

1. האם נשים ספרדיות שנוהגות כמרן הרב עובדיה יוסף שלא להגיד פסוקי דזימרא בשם ומלכות, יכולות לדבר (או לעשות הפסק כלשהו) אם המצב דחוק וצריכות לדבר, או שמדובר בענייני דרך ארץ (לדוגמא- להגיד לאיפה אני צריכה לנסוע בטרמפים, "תודה רבה", "מה נשמע", "ברוך ה'" וכו'), או במקרה שצריכות לעסוק בענייני קדושה באותו הזמן?

ואם אי אפשר בפסוקי דזימרא לדבר או לעשות הפסק, האם יכולות אחרי שירת הים וישתבח?

והאם הפתרון שלא לומר "ה' אלוקינו" ב"ברוך שאמר" ("בשבחות ובזמירות נגדלך ה' אלוקינו בשבחות ובזמירות וכו') מצדיק הפסק? (שבכך אני "לא מבטיחה" שאגדל את ה' בשבחות ובזמירות ללא הפסק, כי אין כאן שום אמירת שם ה')

השאלה נוצרה בגלל מצבים דחוקים שהייתי חייבת לדבר בזמן פסוקי דזימרא עד 18, שזהו פרק זמן ארוך, והידיעה שנשים מתפללות זאת מתוך מנהג חסידות בלבד ולא אומרות תפילה זו בשם ומלכות עד 18.

2. אם אכלתי באוטו, האם ברכת המזון תלויה דווקא במקום הפיזי שאני נמצאת בו (לדוגמא- אני עצמי עכשיו באוטו, אבל כבר עברנו למקום אחר, כלומר, המיקום הפיזי השתנה), או בקורת הגג של הרכב?

תשובה

שלום

א. מותר להן להפסיק כשיש צורך, אפילו בדיבור

ב. לעניין ברכות המקום הוא הרכב, גם אם הוא נע. אך יש עניינים אחרים בהם הרכב אינו נידון כמקום האדם על פני השטח בו הוא עובר, כגון בחלק מהלכות שבת וחלק מהלכות תפילה

כל טוב

כתבות נוספות