שאל את הרב

למה צניעות היא הנושא הבוער ביותר?

חדשות כיפה חברים מקשיבים 30/06/15 09:59 יג בתמוז התשעה

שאלה

למה זה הנושא הבוער ביותר באולפנות? אני כבר לא יכולה לשמוע את המילה 'צניעות'. גם כשמדובר בצניעות פנימית! זו הפכה להיות מילה מעיקה ומציקה, שגורמת למתוח את החצאית או לסגור כפתור. האם צמצמנו את המושג הזה לכמה סנטימטרים של בד? למה דווקא צניעות בלבוש מסמלת השתייכות לזרם הדתי? מחוייבות להלכה? יש כל כך הרבה תחומים שאנחנו מפגרים בהם מבחינת מחוייבות להלכה, למה זה הדבר הכי בוער?

תשובה


שלום לך

שאלת שאלה יפה וחשובה ואני רוצה להעלות כמה נקודות ביחס אליה

קודם כל, בסופו של דבר הבגדים הם בין הדברים שהכי מיצגים אותנו. כשאני פוגש אדם אני לא יכול לדעת האם הוא שומר שבת, האם הוא אוכל כשר והאם הוא מקפיד על איסורי לשון הרע. אני כן רואה מיד האם הוא מקפיד על צניעות. לכן מטבע הדברים ´קל´ מאד לקטלג אנשים על פי הלבוש והאמת היא שברוב המקרים הקטלוג יהיה נכון. אין הרבה בנות שמקפידות על קלה כבחמורה שהולכות עם גופיה ואין הרבה חילוניות שהולכות באופן קבוע עם חולצות שלשת-רבעי

מעבר לכך, את צודקת לגמרי שיש גם נושאים אחרים שאנחנו פחות מקפידים עליהם, ובעצם לכל אדם יש נפילות, אך זה ברור שאנחנו שואפים לתקן את זה. אם אדם יבוא ויעיר לנו שאנחנו לא שמנו לב ושכחנו לברך אז ודאי שנצטער ונתקן את המעוות. לעומת זאת, בגדים אנחנו בוחרים בצורה 'מודעת' ואחרי הרבה מחשבה, ולכן כאשר בוחרים שלא על פי ההלכה זה מאד בעייתי.

דבר שני, יש לא מעט תחומים שבהם העולם החילוני והעולם הדתי נמצאים ב'התנגשות'. התחום שבו ההתנגשות היא הכי חזקה הוא תחום הצניעות. התרבות החילונית, התקשורת, המכשירים האלקטרוניים למיניהם כולם מעודדים החצנה של מיניות, כולם מעודדים 'חופש' וכן הלאה. לעומת זאת, התורה מחנכת אותנו לאיפוק, לשמירה, לטהרה. כיון שכך במקומות מסוימים שמים דגש על הצניעות כדרך להלחם בחילוניות באופן כללי. (אגב,
יש מקומות שבהם שמים דגש על הרבה נושאים אבל כיון שהתחום של הצניעות הוא 'רגיש' מאד לכן זה נראה כאילו מדברים על זה כל הזמן) יתכן בהחלט שההתנהלות הזו היא לא טובה ולא בריאה, ובאמת צריך הרבה מחשבה איך לחנך בצורה טובה מצד אחד ומצד שני לא 'להעיק' על הנוער היקר שלנו.

בהצלחה רבה

טוביה
tsbias1@gmail.com

כתבות נוספות