שאל את הרב

מותר לאשה ללבוש טישרט שמגיע עד המרפק? אשמח שמשיבה תענה לי

חדשות כיפה חברים מקשיבים 02/06/15 22:41 טו בסיון התשעה

שאלה

שלום, רציתי לשאול האם מבחינת ההלכה מותר לאישה ללבוש טישרט שמגיע עד המרפק או בערך אגרוף מעל המרפק? האם יש לכך איסור הלכתי מובהק? אשמח שתביאו מקורות אם כן.

תודה מראש!

)אשמח שבת תענה לי(

תשובה

שלום לך יקרה!

השאלה שלך היא שאלה אמתית ונכונה. לא תמיד גדרי הצניעות ברורים לנו, אפילו כשמחנכים אותנו ללכת צנוע. לכן כהמלצה ראשונה, כדאי ללמוד את הנושא לעומק, לימוד ההלכות עצמן ומהי המשמעות שעומדת מאחוריהן. יש ב"ה מספיק ספרים נגישים בנושא. לדוגמה, גן נעול, קדושים תהיו של הרב דב כ"ץ וכותנות אור.

לעניין אורך השרוולים יש דעות שונות:
הדעה המחמירה יותר דורשת לכסות את הזרוע עד כף היד, הדעה המקלה מסתפקת בכיסוי המרפק ובלבד שבהרמת היד לא נראה חלק הבשר של הזרוע העליונה.
אני מצרפת לך קישור שדן בסוגיות ההלכתיות הללו ומביא מראי מקומות למקורות שתוכלי להסתכל בהם http://www.yeshiva.org.il/midrash/1830

אז נשאל, [מדוע קבעו דווקא את הזרוע כנקודת הגבול?]
בחיים ישנם גבולות בתחומים שונים:
בעולם התורה (לדוגמא: השבת נכנסת עם זמן כניסת השבת, לא דקה קודם ולא דקה אחר כך, נידה ועוד),
בעולם הטבע (אם חום גוף האדם עולה על 38 הוא חולה, 37 הוא בריא, 42 על שערי מוות וכו´, הרכבת יוצאת בשעה מדוייקת – דקה איחור ולא תגיע למחוז חפצך עפ"י התכנון ועוד).
בכביש מותר לנסוע 100 קמ"ש, לא יותר.
כך גם בצניעות. חז"ל שהכירו את תכונות ה"נפש" קבעו את הגבולות: עד המרפק (כולל המרפק עצמו) זהו מקום מוצנע בגוף האשה שראייתו גורמת לגירוי ולכן הגדירו אותו כמקום ערווה שחייב להיות מכוסה. מתחתיו – מותר.

ישאל השואל והרי אני לא מרגיש שום נזק רוחני כשאני מסתכל במקום זה? על כך נשיב לו שרק אדם רוחני מאוד בעל נפש נקיה יכול לומר לנו אם נפגע האדם או לא. זה כמו שאם אדם אוכל אוכל לא בריא, לא מיד התוצאות לא טובות נגלות לעין רגילה– אבל לעין המומחה (וככל שאדם קרוב לתחילת הנזק, רק מומחה גדול יותר יאבחן זאת) התוצאות יתגלו במיידית, כך גם בנזקים רוחניים – נפשיים.

לסיום, משהו אישי יותר. גם אני בת, גם לי חם בקיץ, גם אני הייתי רוצה ללכת עם שרוול קצר יותר, הכי דוגרי איתך! אבל לא, יש הלכה! ומה שלי עוזר להמשיך ללכת עם שרוול 3/4, זו דווקא ההלכה! [המחויבות להלכה. הרצון לעשות את הדבר הנכון והאמיתי בעולם. שזהו בעצם דבר ה´.] בימינו דבר ה´ מגיע אלינו דרך החכמים והרבנים אז זה מבחינתי מה שצריך לעשות. אבל הסיבה הזו לא חייבת לעזור גם לך, פשוט נקודת מבט נוספת.
אם תרצי שנרחיב בעניין הזה- מחויבות להלכה את מוזמנת לכתוב לנו או למייל שמופיע כאן למטה.


אני מצרפת לך כאן כמה קישורים לתשובות שנכתבו לשאלות דומות:
http://www.makshivim.org.il/ask_show.asp?id=183767
http://www.makshivim.org.il//show.asp?id=2763
http://www.makshivim.org.il//ask_show.asp?id=163526
http://www.makshivim.org.il//ask_show.asp?id=277338


מוזמנת לשאול, להעיר או סתם להגיב על הנכתב כאן במייל האישי שלי.
הרבה שמחה, רינת rinathabe@gmail.com.

כתבות נוספות