שאל את הרב

התקזזות בקנייה מול בעל בית

הרב יובל שרלו הרב יובל שרלו 01/06/15 10:52 יד בסיון התשעה

שאלה

שלום הרב,

אנו עוברים להתגורר בשכירות בדירה חדשה וסוכם מול בעלי הבית כי נתקין מזגן על חשבוננו והם יתקזזו עמנו עליו באמצעות קיזוז סכום מסויים משכר הדירה עד לכיסוי הוצאות המזגן.

יש לנו הנחה קבועה ברשתות חשמל מסויימות המעניקה לנו 30% הנחה באותן רשתות, אולם ההנחה מופיעה רק בכרטיס האשראי ולא בחשבונית (כלומר, בחשבונית רשום למשל 100 שקלים, אולם מכרטיס האשראי שלנו יורדים רק 70 שקלים).

סוכם עם בעלי הדירה כי נביא להם חשבונית על מחיר המזגן והתקנות ולפיה יחזירו לנו את הכסף באמצעות הסדר הקיזוז שתואר לעיל.

שאלתנו היא האם אנו יכולים להתקזז עמם על מלוא סכום הקנייה ללא ההנחה כפי שמופיע בחשבונית (נניח 3000 שקל) ולא על המחיר ששילמנו בפועל (2100) או שמדובר בגזל היות ואנו ׳מרוויחים׳ עליהם כ900 שקלים. לחידוד - האם אנחנו מחויבים ׳להעביר׳ לבעלי הבית את ההטבה המגיעה לנו באופן אישי? (יש לציין שסכום ההנחה בכל חודש מוגבל, כך ששימוש בהנחה על המזגן מונע ממנו להשתמש בהנחה בקניות אחרות)

נשמח אם הרב יוכל להביא גם את המקורות לתשובתו.

תודה רבה!

תשובה

שלום וברכה

זו שאלה קשה. קשה למצוא לה מקור, בשל העובדה שמדובר במציאות שאינה שכיחה. יש הרבה תשובות לשאלות מעין אלו כאשר מדובר על שליח שמקבל הנחה או שניים במחיר אחד, או דברים מעין אלו, אולם על השאלה כיצד יש לפרש את ההסכם ביניכם – האם לאור המחיר האמיתי או המחיר ששלמתם בפועל, איני מכיר מקור מפורש שעוסק בשאלה זו, אם כי סביר להניח שיש.
בדרך כלל, במצבים מעין אלה, צריך להפעיל את הסברא הישרה. הבה נניח כי הייתם מקבלים מזגן במתנה – האם על בעל הבית היה לקזז את המחיר של המזגן ? נראה לי שבוודאי שכן, על אף העובדה שלא הוצאתם שקל על המזגן הזה. זה מחירו של המזגן, והעובדה שאתם השגתם אותו במחיר הרבה יותר נמוך – זה זכות שלכם ולא זכות שלו. נראה לי כי יהיה נכון אפוא להמשיך את הסברא הישרה הזו גם למקרה שלכם.

כל טוב ויישר כוח על הרגישות

כתבות נוספות