שאל את הרב

משקפים בשבת

הרב גלעד שטראוס הרב גלעד שטראוס 24/05/15 21:28 ו בסיון התשעה

שאלה

כבוד הרב שלום רב!

ברצוני לשאול למה אסור להרכיב משקפי שמש בשבת? מה שניסו להסביר לי שזה בגלל שאסור לטלטל בשבת ומשקפי שקש כביכול מטלטלים, אז למה אם ככה מותר משקפי ראיה הרי גם אותם אנחנו מטלטלים? ומה גם שבשבת עונג טיולים ולא יתכן שתורה היא רוצה לרעתינו - לפגוע בראיותינו

תודה מראש והמשך יום טוב

תשובה

בס"ד
שלום רב,

משקפי שמש בשבת אסורים במקום שאין עירוב כחלק מאיסור טלטול בגלל שמורידים אותם במקום שאין שמש ואז יש חשש לטלטול. להלן הניסוח מתוך ספר הלכתי:

לה
מותר לצאת בשבת במשקפיים על חוטמו, אף במקום שאין עירוב, כיון שהוא דרך מלבוש, ואין לחוש שמא יפלו ממנו ויוליכם ד' אמות ברשות הרבים. ומותר לצאת בשבת עם גומי הקשור למשקפיים, ואף על פי שאין הדבר כל כך לצורך המשקפיים, מכל מקום מאחר שהחוט או הגומי קשורים למשקפיים, בטלים הם לגביו, והרי הן כרצועות התלויות באבנט. .
לו
מי שאין דרכו לילך עם משקפיים, ויש לו משקפי קריאה שבדרך כלל מניחם בכיסו, אסור לו לצאת בהם בשבת לרשות הרבים, אף אם ילך בהם על חוטמו, שיש לחוש שמא יוציאם ויניחם בכיסו כדרכו. .
לז
מותר לצאת בשבת לרשות הרבים עם עדשות מגע שבעיניו, ואין לחוש שמא יוציאם ויטלטלם ברשות הרבים, מאחר ואין דרכו להוציאם בדרך. אבל אם עדיין לא התרגל לעדשות ומידי פעם רגיל להוציאם, יש לחוש שיוציאם ויטלטלם ד' אמות ברה''ר. .
לח
משקפי שמש אופטיים, שזכוכיותיהם כהות והם משמשים גם כמשקפי שמש בחוץ, דינם כדין משקפיים רגילים שמותר לצאת בהם בשבת לרשות הרבים. וגם אין לחוש לזה לאיסור צובע, אף על פי שצבע הזגוגיות שלהם משתנה ונעשה כהה כשיוצא לרשות הרבים בהתאם לקרני השמש. .
לט
יש אומרים שאסור לצאת בשבת עם משקפי שמש, שאינם משמשים לראיה, אלא להגן מפני השמש, שיש לחוש שיסירם בעת שיגיע למקום צל. והנוהגים להקל יש להם על מה שיסמוכו. וכל שכן במקומותינו שיש עירוב, שיש להקל בזה. .
מ
משקפי שמש המחוברים על ידי ציר למשקפי ראיה, והמרכיב אותם אינו מסירם מן המשקפיים גם במקום צל, אלא רק מגביהם, מותר לצאת בהם בשבת לרשות הרבים. והמחמיר תבוא עליו ברכה.

http://mobile.tora.ws/html/12622-58.html

כתבות נוספות