שאל את הרב

מה בין תשוקה לאהבה

הרב גלעד שטראוס הרב גלעד שטראוס 18/05/15 17:28 כט באייר התשעה

שאלה

שלום הרב,

אני בן 17 ויש לי בעיה כזאת שרוב הנשים שאני פוגש מוצאות חן בעיני, שנתיים מתחתיי ומעלה. אם המצב היה שזה רק מישהי אחת - ניחא. אבל רבאק כל בחורה שנייה אני נדלק עליה! וזה לא שיש הפסקה בין בחורה לבחורה, אני יכול להדלק על כמה נשים באותו זמן! אני יודע שזה רק מחזק את העובדה שזה לא אהבת אמת, ושאסור לייחס לזה כל כך חשיבות, אבל מה זה אומר על העתיד? כשבעזרת ה' תהיה לי משהי שהיא האחת, זה יקרה שוב? איך אני מתגבר על זה?

תשובה

בס"ד
שלום רב,

אל תתבלבל בין אהבה לבין תשוקה.
אמנון אמר שהוא אוהב את תמר, אבל אחרי כן התברר שזו היתה תשוקה בלבד (שמואל ב; יג): "וַיְהִי אַחֲרֵי-כֵן, וּלְאַבְשָׁלוֹם בֶּן-דָּוִד אָחוֹת יָפָה*וּשְׁמָהּ תָּמָר; וַיֶּאֱהָבֶהָ, אַמְנוֹן בֶּן-דָּוִד...
וַיֶּחֱזַק מִמֶּנָּה וַיְעַנֶּהָ, וַיִּשְׁכַּב אֹתָהּ. וַיִּשְׂנָאֶהָ אַמְנוֹן, שִׂנְאָה גְּדוֹלָה מְאֹד*כִּי גְדוֹלָה הַשִּׂנְאָה אֲשֶׁר שְׂנֵאָהּ, מֵאַהֲבָה אֲשֶׁר אֲהֵבָהּ; וַיֹּאמֶר-לָהּ אַמְנוֹן, קוּמִי לֵכִי."

חז"ל כבר זיהו את הבלבול הנורא בין אהבה לתשוקה: "כל אהבה התלויה בדבר – בטל דבר בטלה אהבה, וכל אהבה שאינה תלויה בדבר – אינה בטלה לעולם. איזו היא אהבה שהיא תלויה בדבר? זו אהבת אמנון ותמר. ושאינה תלויה בדבר? זו אהבת דוד ויהונתן".

זה שאתה 'נדלק' זה לא אהבה אלא תשוקה.
האהבה תתגלה באותה בת זוג שלא 'תדלק' עליה אלא תעשה הכל למענה.
כאשר באהבה יש רצון לקחת ולקבל, זו לא אהבה (היא תלויה בדבר).
אהבה מתגלית כלפי מי שרוצים להעניק לו, לתת לו בלי שום חשבון ובלי שום רצון להפיק מכך משהו.
הנתינה מגלה את האהבה האמתית (כמו יהונתן ודוד).
האחת שתהיה לך, היא זו שתרצה לתת לה את כולך.

כתבות נוספות