שאל את הרב

פיקוח נפש בשבת

הרב יובל שרלו הרב יובל שרלו 05/05/15 22:23 טז באייר התשעה

שאלה

שלום לכב' הרב,

השאלה נשלחה לכב' הרב לפני מס' שבועות. יתכן כי כב' הרב לא קיבלה. רצ"ב בשנית בשינויים קלים:

האמור במקרה להלן די מבוסס על מקרה שהיה.

כשעה לפני כניסת שבת, ילד בן 5 מרגיש כאבי בטן חזקים.

אנו מתקשרים למוקד והם ממליצים שהילד יראה רופא

ישנן לכאורה 5 אפשרויות:

1. להתעלם מן ההמלצה (לא נראה לי שזאת באמת אפשרות).

2. ללכת רגלית לביה"ח הסמוך למקום מגורינו (5 דקות הליכה) אשר אינו מתמחה ברפואת ילדים.

3. ללכת בתוך העיר לביה"ח המתמחה ברפואת ילדים (כ -35 דקות הליכה רגילה. עם ילד חולה זה כנראה יותר).

4. לנסוע לאותו בית חולים המוזכר בסעיף 3 לעיל

5. המוקד המליצו לא לנסוע לבית חולים באופן כללי בשל הזיהומים הרבים הפושים שם. הם המליצו על מרכז רפואי בעיר סמוכה בו יש רופא ילדים. לא ברור אם המרכז הרפואי מחוץ לתחום שבת אך התחושה היא כנראה שהמקום מחוץ לתחום שבת

השאלות הינן:

1. מה עושים?

2. בהנחה שהשבת תכנס עד לסיום הטיפול (בגלל תורים וכיוצ"ב) ובמידה שלא ידרש ברוך השם אשפוז, איך חוזרים?

כמו כן, מס' שאלות הדומות קשורות למקרה דלעיל

3. מה קורה אם אופציה 5 הינה האופציה היחידה? איך חוזרים אם בכלל

4. מה עושים במקרה של חילוקי דעות עם אשתי החילונית אשר רוצה מן הסתם את אפשרות 5 אשר נחזית כאפשרות הנכונה בנסיבות הקיימות מבלי להתחשב בשאלת השבת

5. אם הנסיעה הלוך היא בשבת מה עושים בקשר לחניה האם עוצרים במקום הקרוב ביותר/האם מדוממים את הרכב וכיוצ"ב

6. ומה עושים במקרה בו אתה נוסע ביום שישי ממקום רחוק לביתך עם כל המשפחה (אישה וילדים קטנים) ומסיבות שונות השבת מתקרבת ואתה מבין שלא תוכל להגיע בזמן ואתה לא מכיר מלון באזור

7. אשתי החילונית נוסעת בלעדי. פתאום בשבת הטלפון הקווי מצלצל (חשוב לי להדגיש כי נדיר מאד מאד שמישהו מתקשר לטלפון הזה ו99.99% שזאת אכן היא), האם לענות.

8 ושלא נדע מישהו ממשפחתך הקרובה מאושפז בבי"ח במצב קשה לפני כניסת שבת או בשבת מתקשרים מביה"ח ומבקשים שתבוא או שלחלופין מודיעים לך על מצבו הקשה. בהנחה שהגעה לביה"ח מצריכה נסיעה למקום מה עושים?

חשוב לי להדגיש כי אני בלי נדר מבקש להשתמש בתשובתו של כב' הרב כבסיס להתנהגות דומה. ככל שיש לרב דגשים החורגים מתשובתו למקרים דומים, אודה אם יודעיני

רוב תודות ושלא נדע מצרות.

תשובה

שלום וברכה

שאלות אלה מונחות לפתחם של רבנים רבים, והן מצויות מאוד, ואף על פי כן קשה לנסח ניסוח מוסכם, גם בשל הערכות מצב שונות (כגון: האם יש רמת סיכון משמעותית של שהות מיותרת של אדם בריא בבית חולים), גם בשל עמדות הלכתיות שונות, וכדו'. בשל כך, מה שאני כותב מבטא את עמדתי, שהיא רק אחת העמדות האפשריות, ויש מקילים יותר ויש מחמירים יותר.
הנסיעה הראשונית: מה שעושים הוא הנסיעה הסבירה, שהיינו עושים ביום חול אם היה לנו לחץ אחר (נניח אירוע עסקי מאוד חשוב). אם היינו בכל מקרה נוסעים לעיר הסמוכה – בשל החשש שלנו לבריאות הילד – והיינו מפסידים את הפגישה העסקית החשובה – אפשר לעשות זאת גם בשבת, ואולי חובה לעשות כך, וכן על זה הדרך. בהיותי בצבא, בהתלבטויות שונות, שאלתי את עצמי באותה דרך האם הדבר היה נעשה גם ביום העצמאות, ולא נדחה למחר, ואם כן – הבנתי שזה קרוב לפיקוח נפש המתיר את הדבר. כאמור, יש מחמירים יותר לכאן, ומחייבים ליסוע בכל מקרה למקום הטוב ביותר, ויש מחמירים יותר לכאן וטוענים כי צריך ללכת אל המינימום, ושומר פתאים ד'.
שאלת החזרה היא מסובכת יותר. אני סובר שאכן ראוי שלא להישאר במקומות מיותרים, אולם אין היתר כללי של נסיעה חזרה בשבת, על אף שהיה אפשר לטעון כי אם לא נתיר לחזור – לא ייסעו, והדבר יסכן נפשות. צריך אפוא לבחון כל מקרה לגופו. הדבר הנכון יותר במשפחות בהם שני הצדדים שומרי מצוות הוא להתרחק מעט מבית החולים, ולמצוא דרך להתארח בשבת אצל מכניסי אורחים שבסביבת בית חולים. ברם, במקרה שלכם יש לסמוך על המקילים ביותר, וזאת בשל ההרכב המשפחתי המיוחד שלכם, ומוטב שיחלל עליו שבת אחת כדי שישמור שבתות הרבה.
קשה לתת הנחייה כללית של היתקעות ביום שישי. הדבר כל כך תלוי בנסיבות. כיום, בשל נסיבות בטיחותיות וביטחוניות, צריך להמשיך ליסוע למקום הקרוב ביותר האפשרי. אולם, הדבר היותר נכון לעשות הוא לא לצאת לנסיעות כאשר אירועים כאלה עלולים להתרחש, ועל ידי כך לא מתקרבים בכלל לחילול שבת.
לגבי מענה בפלאפון: גם כאן, קשה לקבוע מסמרות. נקודת המוצא שלנו היא שאין עונים לטלפונים בשבת, ובד בבד אנו יודעים כי חילול שבת בפלאפון הוא קל יותר במישורים הלכתיים. על כן, נכון הוא לסכם מראש שאין פלאפונים בשבת, ומתקשרים רק בשעת חרום. אז אתה יודע שאם מתקשרים – אתה עונה.
שאלה ההגעה לחולה מסוכן בבית חולים: הדבר מאוד תלוי בתפקיד שלך. אם אתה זה שתקבל החלטות על החולה אם חס ושלום הוא לא יוכל לקבל את ההחלטות – חובה ליסוע; אם בשביל להרגיע את מצב רוחך הסוער והמתרגש – אסור.

אני מבין כי אנחנו לומדים בדרך כלל ממקרה למקרה, אבל אם תקרא את דבריי תראה כי בנושאים אלה – יש לבחון כל מקרה לגופו.


כל טוב

כתבות נוספות