שאל את הרב

תפילה ופעולתה

חדשות כיפה חברים מקשיבים 28/04/15 11:51 ט באייר התשעה

שאלה

הייתי שמחה לשמוע פירוט על פעולת התפילה, באיזה אופן היא פועלת?

יש איזה רובד שמיימי כלשהו שהתפילות מגיעות אליו,האם זה משהו שאני לא יכולה להבין בשכל האנושי המוגבל שלי? אני צריכה לקבל בהכנעה את כל הסיסמאות כגון "אף תפילה לא הולכת ריקם" וכו'? כי האמת היא. שכרגע יש בי סוג של זלזול לגבי כל ההודעות שרשרת שמפרסמים בלי סוף בווצפ. דוחפים שם של מישהו שאני לא מכירה,מספרים איזה סיפור מרגש,מבקשים דחוף ומצפים שאמלמל כמה מילים. אני לא מרגישה שאני מסוגלת לעשות את זה, אני לא מאמינה בכוח של זה. האם הזלזול שלי מוצדק? או שאני פשוט לא מבינה נכון את מושג התפילה?

תודה רבה :)

תשובה

שלום לך ותודה רבה שגרמת לי לכתוב על נושא חשוב זה – התפילה.
חשוב לי לומר שהדברים שאכתוב הם חלק מראייה רחבה יותר, וכמו כן ישנן עוד צורות הסתכלות על התפילה. בחרתי כיוון שנראה לי שיתאים לשאלה שלך, בעיקר לחצי השני שלה.
איך התפילה פועלת? הקב"ה יוצר חוסר בעולם כדי שנרגיש בחוסר ובעקבות כך נחפש לו פתרונות רוחניים – נרצה להיות טובים יותר, ראויים יותר, זכאים יותר. בכל תפילה שאדם מבקש משהו הוא בעצם מודה שהוא תלוי בבורא העולם, מכיר בתלות הזו וכו'. בעקבות כך אנחנו משתנים ונהיים באמת יותר ראויים. לפעמים אנחנו ראויים לדבר שאותו ביקשנו ולפעמים לדבר אחר, אבל תמיד התפילה משנה אותנו במשהו. עד כמה השינוי עמוק? עד כמה התעלינו בעקבות התפילה? הדבר תלוי כמובן באיכות התפילה.
כפי שהתפילה משפיעה עלינו, היא משפיעה מבחינה רוחנית גם על סביבתנו. אם בזכותי מישהו לומד תורה, הרי שאני שותף ללימודו. אם בזכותי מישהו גומל חסדים הרי שאני שותף לגמילות החסדים שלו. אם בזכותי מישהו קרוב יותר לקב"ה, מישהו שיפר את מעשיו, הרי שגם לי נוספו זכויות. נכון, אלה זכויות פחות 'משמעותיות' מאשר הזכות שהייתי עושה את הדברים בעצמי, אבל זה עדיין משהו נוסף, קטן ככל שיהיה, שיכול לזכות אותי בדיון שדנים עלי בשמים, כאשר חורצים את דיני.
כאשר מעבירים הודעה המונית עם בקשה להתפלל לרפואת מישהו סומכים על זה שהרצון של כל האנשים שמתפללים, הזכות שהם הכירו בתלותם בקב"ה וכו', תעמוד לאותו חולה ותשפר את מצבו. נכון, התפילה הזו פחות מועילה מתפילת האדם על עצמו או מתפילת אנשים שמכירים אותו יותר ומתעוררים יותר לתשובה וכו', אבל היא עדיין מועילה.
כפי שכתבתי בהתחלה, הדברים ראויים להעמקה נוספת. יש רבדים נוספים בהסבר הזה, ויש גם הסברים נוספים. את מוזמנת להמשיך ללמוד, לבד או איתנו.
אני מקווה שהצלחתי לענות לך. אם כן וגם אם לא, תמיד אפשר לשאול שוב, שאלה זו או אחרת.
בהצלחה,
יהונתן יעקובי, yehonatanmy@gmail.com

כתבות נוספות