שאל את הרב

שיעורי השקפה בישיבות,האם זו שטיפת מוח פוליטית? - המשך

הרב יובל שרלו הרב יובל שרלו 09/04/15 16:43 כ בניסן התשעה

שאלה

בס"ד

שלום לכבוד הרב,

תודה רבה על תשובתך!

אני חושב שבעלונים השונים לשבת בבתי הכנסת ניתן לראות סוג של שטיפת מוח פוליטית במסווה של "השקפה"ולימוד תורה.

גם לפעמים נתקלתי בתחושה כזו בעת קראתי ספרי "קודש" של רבנים בני זמנינו. איני זוכר ספר מסויים אבל דוגמא לספר כזה הוא הספר השנוי במחלוקת של הרב יצחק שפירא, ראש ישיבת "עוד יוסף חי", הספר "תורת המלך"המסביר מתי "מותר" להרוג גויים.

אשמח לשמוע את דעת הרב.

תודה וחג שמח!

תשובה




שלום וברכה

אם אתה טוען כי יש המשתמשים בדברי תורה כדי לטעון שטענתם הפוליטית היא היא התורה, והיא מהווה את השקפת התורה האמיתית - אתה צודק, ולפני הבחירות האחרונות ראינו דוגמאות לכך, שהיו בעיניי חמורות מאוד. אולם, אם אתה טוען כי כל נושא הנתון בויכוח פוליטי אינו יכול להופיע בשיעור תורני - אני חושב שאתה טועה, וזאת מהסיבה הפשוטה כי כל נושא הוא בסופו של דבר גם פוליטי. לדוגמה, דיון בשאלה תורנית בנושא הגיור, הוא בעל משמעויות פוליטיות - האם אפוא אסור לדון בזה בשיעור תורני ?
נראה לי יותר נכון להתמקד בטיעונים שלך על ״שטיפת מוח״, ולנסות להגדיר מתי דרך מסוימת תיקרא שטיפת מוח ומתי הנא תיקרא שיעור ברמה נאותה. לדוגמה: אם מוצגת בשיעור שיטה אחת בלבד, בלי לבחון את העומק הנמצא בשיטות אחרות, אפשר שזו שטיפת מוח פסולה, שאני מסכים אתך שיש לצאת נגדה. אדרבא, נסה אתה להגדיר מתי אתה רואה דבר מה כשטיפת מוח, ומתי כשיעור מעמיק, ולאור המסקנות שלך אולי דרכך תהיה יותר ברורה.
על אף העובדה שאני חולק לחלוטין על עמדת ״תורת המלך״ איני חושב שהספר הזה מוכיח את טענתך, שכן הוא אמנם עוסק בנושא שיש לו השלכות פוליטיות, אולם לא ניתן לומר עליו שהוא ספר ״השקפה״ או ״שטיפת מוח״.
כל טוב וחג שמח

כתבות נוספות