שאל את הרב

כולם בשביל אחד ו... - דבר תורה לפרשת שמיני

חדשות כיפה חברים מקשיבים 09/04/15 10:34 כ בניסן התשעה

שאלה

[סיכום מתוך הספר "לוחות אבן" – הרב אברהם צוקרמן]

בפרשת השבוע פרשת [שמיני] מסופר על סיום בניית המשכן וחנוכתו.

אחרי הרבה עבודה, תרומה מכל הלב ולימוד הלכות – מגיע [המתח]!

האם עוון חטא העגל לא נתכפר עדיין והשכינה לא תרד?

"[וַתֵּצֵא אֵשׁ, מִלִּפְנֵי ה', וַתֹּאכַל עַל-הַמִּזְבֵּחַ, אֶת-הָעֹלָה וְאֶת-הַחֲלָבִים; וַיַּרְא כָּל-הָעָם וַיָּרֹנּוּ, וַיִּפְּלוּ עַל-פְּנֵיהֶם]" (ויקרא, פרק ט' פסוק כ"ד).

כשהשכינה ירדה סוף-סוף השמחה הייתה עצומה!

שירים ושבחים לריבונו של עולם ממש כמו בקריעת ים סוף – שירה פורצת גבולות.

אבל [תיאור] השמחה נשמע מוזר...

זה מתחיל ב"וַיַּרְא" – [יחיד] ונגמר ב" וַיָּרֹנּוּ" – [רבים].

[טעות כתיב]?!

וגם: למה כתובה התורה המילה "[כָּל]" – הרי היא לא מוסיפה כלום ל[מספר האנשים] ששמחו ("הָעָם")?

אחת מהתשובות ל2 שאלות אלה מחוברת:

הביטוי "[וַיָּרֹנּוּ]" מלמד שהייתה [שמחה אישית] של כל אחד ואחד, ועיקר השמחה נבעה משום [הצלחת המאמץ האישי] של כל אחד ואחד בעשיית המשכן.

כל אחד תרם את חלקו למשכן בדרך מיוחדת משלו, וכל אחד שמח בדרך אחרת – לכן כתוב "וַיָּרֹנּוּ".

אז למה מוסיפים "כל"?

בהרבה מקומות מהתורה "העם" הוא כינוי לערב רב (שמות רבה, מ"ב ו'), וכשמזכיר הכתוב את "בני ישראל" הכוונה לבני ישראל ממש.

אם כן "[וַיַּרְא] כָּל-הָעָם]" בא להדגיש שגם אלה ש[אין להם סגולה אלוקית] יכולים להגיע לדרגת נבואה, כי בגילוי האלוקי של השראת השכינה במשכן, כל העם – גם הערב רב ראה את השכינה. ואז [וַיָּרֹנּוּ, וַיִּפְּלוּ עַל-פְּנֵיהֶם]" (ויקרא, פרק ט' פסוק כ"ד).

אולי הפרשה באה ללמד אותנו קל וחומר:

כמו שהערב רב, כשרואה דבר קדוש – מיד נדבק בתוך עם ישראל ושמח בשמחתו.

קל וחומר [האח שלנו], אותו אחד שבהגדה של פסח "[אינו יודע לשאול]" – אנחנו צריכים להביאו אל הקודש בהתנהגות מתאימה ו[בדרך המתאימה לו], כך נשמח כולנו יחד.

שבת שלום!

חברים מקשיבים

תשובה

כתבות נוספות