שאל את הרב

שיעורי השקפה בישיבות,האם זו שטיפת מוח פוליטית?

הרב יובל שרלו הרב יובל שרלו 07/04/15 19:45 יח בניסן התשעה

שאלה

בס"ד

שלום לכבוד הרב,

קראתי ששיעורי "השקפה" לא היו בישיבות בעבר ובטח ובטח לא היו בישיבות בגולה.

כיום עושה רושם ששיעורי ה"השקפה" הפכו בעצם לשטיפת מוח פוליטית.

למה אדם צריך שיגידו לו איך להסתכל על העולם, על החיים במדינת ישראל, על יחסיינו עם שכניינו הערבים וכו' במסווה של פרשנות או דרשה תורנית? למה שלא יפתח כל אדם השקפה והבנה על החיים מתוך לימוד מעמיק בתורה ובסיפרי המוסר?

אשמח לשמוע את דעת הרב על שיעורי ההשקפה בישיבות כיום, האם הם נחוצים ומה תפקידם והאם הרב רואה את שיעורי ההשקפה כיום כלימוד תורה?

תודה.

תשובה

שלום וברכה

אני לא מכיר את התופעה עליה אתה מדבר, וממילא איני יודע לענות לך עליה.
אני לא מכיר את המונח "שיעורי השקפה". לא מכיר שיעורים שאומרים לבחורים איך להסתכל על העולם (למעשה איני מכיר מושג כזה, ואיני מבין איך אפשר לומר דבר מה בעל משמעות על "איך להסתכל על העולם), או משהו מעין זה.
לגבי החיים במדינת ישראל – גם כאן איני יודע למה אתה מתכוון. בישיבתי יש בית מדרש ציבורי, בו עולות סוגיות הנוגעות לחיים הציבוריים במדינת ישראל, מתוך עולם המקורות המגוון של תורה, ואף אחד לא אומר לבחורים מה לחשוב, כי אם דנים ביחד בשאלות העומדות לדיון, במקורות הרלוונטיים, בפער הגדול שעדיין קיים גם לאחר העיון במקורות, ומתוך כך בציפייה שבחור יפתח השקפה והבנה מתוך לימוד מעמיק בתורה ובסיפורי המוסר. ראיה לדבר שאני לא מכיר את התופעה שאתה מדבר עליה היא העובדה שבישיבה בה אני מלמד – יש דעות שונות גם בין הרמי"ם וגם בין הבחורים, כך שאיני מכיר את התופעה של שטיפת מוח או פרשנות פוליטית במסווה של פרשנות.
אני כן רואה חשיבות עליונה ללימוד כל צדדי התורה – בין הצדדים ההלכתיים, בין הלמדניים, בין הפרשניים, בין המחשבתיים, בין המוסריים, בין האגדתיים וכדו'. אם שאלתך מתייחסת לעובדה זו – אני רואה אותה כמבורכת ביותר, וכחלק מגאולת התורה ושיבתה לציון.

האם יכול להיות שלא הבנתי את דבריך כראוי ?

כל טוב

כתבות נוספות