שאל את הרב

האם כשמקיימים מצוה נהיים יותר יפים?

חדשות כיפה חברים מקשיבים 07/04/15 16:51 יח בניסן התשעה

שאלה

שלום, יש לי שאלה קצת מוזרה אבל בכל זאת אשמח אם תענו לי.

האם אם מקימיים איזה מצווה מסוימת, אומרים נוסח מסוים אז יפים יותר? (מבחוץ)

תשובה

בס"ד
שלום יקרה,
אני שמחה שאת פונה אלינו בעניין זה. שאלת שאלה נבונה, ואני שמחה שהכנסת את רובד של עשייה כגורם משפיע על יופי וחיצוניות.
כשאדם זר רואה אותנו בפעם הראשונה, הרושם הראשוני נקבע הרבה לפי המראה החיצוני שמשמש כ"כרטיס ביקור". לעיתים קרובות הצלחה וקריירה, שמחה ובריאות נפשית תלויים בתפיסה שלנו לגבי היופי והמראה החיצוני. כיוון שאנחנו חיים בעולם שרובו חומרי, ההתעסקות סביב המראה החיצוני לעיתים מאוד מוגזמת. החיפוש אחר היופי בעולם המערבי הוא בסיסי לא פחות מחיפוש אחר אמת וערכים, והשאיפה ליופי היא מרכיב דומיננטי כדי להגיע לשלמות עצמית. המראה החיצוני הוא עניין שמעסיק הרבה מאוד מתבגרים, בעיקר מתבגרות, והדימוי העצמי בגיל הזה נבנה ברובו מגורמים חיצוניים. בגיל ההתבגרות ישנה נטייה לתת חשיבות רבה למראה החיצוני שלנו, כחלק מגיבוש הזהות העצמית לחיצוניות חשיבות רבה בעולם שלנו.
ע"פ היהדות, נראה שליופי החיצוני יש פחות חשיבות: "שקר החן והבל היופי". לכאורה היופי מוצג באור קצת שלילי, אך היהדות רואה את המשמעות והחשיבות שביופי בצורה שונה לחלוטין מהתרבות המערבית. התורה מגדירה את היופי כ"הדר". לדוגמא, "והדרת פני זקן"- גם המשמעות הפשוטה של לכבד מבוגרים מאיתנו, וגם למצוא את היופי שבגיל הזקנה, הכח והחכמה שיש להם, להיפך מהתרבות המערבית שמקשרת יופי לנעורים. אנחנו מטבענו נהנים מיופי: אנשים יפים, טבע, כלים יפים, וכו´, אך תכלית היופי הוא להנות ולהתפעל מהבריאה האלוקית, להודות ולהכיר ברצונו הטוב ואהבתו של הקב"ה אלינו.
אכן, קיימת השפעה בין המעשים למראה החיצוני. לא פעם קורה שאנו פוגשים אדם שעל פניו נראה מאוד יפה ומרשים חיצונית ברגע הראשוני שאנו רואים אותו, אך ברגע שאנו מכירים אותו קצת יותר לעומק כל היופי "נעלם", כאשר אנו מגלים שהוא גס רוח לדוגמא . הוא לא השתנה כלל חיצונית, אז איך הוא נראה לנו פתאום שונה ולא יפה כמו שראינו אותו כשפגשנו אותו לראשונה? כנראה שלפנימיות ולחיצוניות קיים קשר הדוק, גם אם הוא סמוי לעיתים. תנסי לחשוב על האנשים הקרובים אלייך שאת מאוד אוהבת ומעריכה, בד"כ תראי אותם כאנשים יפים, גם אם על פי כללי העולם המערבי הם לא נחשבים ליפים.. הנשמה היא ה"אני האמיתי", והיופי שלה משתקף במעשיה. מי שהיה אדם טוב, נשמתו תהיה יפה וזוהרת אפילו אם פניו נחשבים ל"מכוערים" בעולם הזה.
נאמר על רבקה בתורה "והנערה טובת מראה מאוד". רבקה היתה ידועה כבעלת חסד, טובת לב וטובה במעשים, אז מדוע משבחים אותה על יופיה החיצוני דווקא? כיוון ש"טובת מראה" מצביע על היופי הרוחני והמוסרי שמשתקף על פניה, חן שמראה על אופי טוב.
אין נוסח מסוים או מצווה מסוימת בכדי להעצים יופי חיצוני, אך המצוות מתוות לנו דרך לחיים של מעשים טובים, של דיוק עצמי ,של להיות טובים יותר. ברגע שאדם מלא בעשייה חיובית, שמחה, יותר מדויק עם הרצונות שלו, זה ישפיע מאוד על התדר שלו, על מה שהוא מקרין החוצה, וגם על המראה שלו.

מקווה שעזרתי, ומוזמנת ליצור איתי קשר במייל על כל שאלה

יעל
yaelianb@gmail.com

כתבות נוספות