שאל את הרב

הלכה- כיצד לנהוג?

הרב גלעד שטראוס הרב גלעד שטראוס 02/04/15 19:47 יג בניסן התשעה

שאלה

אני בת... שמי... אמא שלי נשואה פעם שניה כבר שנה לבחור ממוצא ספרדי (שנוטה קצת לכיוון החרדי בדיעותיו ודרך חייו) הורים התגרשו שהייתי קטנה. אין לי כל כך קשר טוב עם אבי (ולא עם הורי אבי) ואני לא יודעת מה מנהגיו ביום יום. אני רק יודעת שהוא נוהג כמנהג ספרד.(מרן) אך מבחינת מנהגים אין לי מושג מה הולך איתו . ומפה זה רק מסובך. מכיוון שמה שהבנתי מאמא שלי ואבא שלי, סבא שלי (אבא של אבא שלי) היה ספרדי והוא התחזק במהלך חייו עם רב אשכנזי ולכן המשיך להתפלל בבית כנסת אשכנזי אך הוא פעל עם מנהגים ספרדים. זאת אומרת שהוא היה אשכנזי שהתנהג במנהגים ספרדים.אבל מכיון שהתחתן עם אשכנזיה (סבתא שלי) אז הוא גם הכניס מנהגים אשכנזים טיפה. קיצר באלגן . וכמו שציינתי הבנתי שאבי הולך לפי מרן. ולכן אני בבעיה, מכיוון שאני ללא סגורה מה אני צריכה לעשות (אני גדלתי על רינת ישראל ,גם בתפילות וגם בבתי ספר אשכנז ) לפי איזה דרך אני צריכה ללכת ? חשבתי שאולי הכי טוב שאני יבחר לי רב וילך על פיו. מה אתה אומר? אבל איך בוחרים רב? הוא צריך להיות פוסק הלכה או מספיק רב וזהו? ובכלל, אם יש התנגשות בין מה שהרב שלי יגיד לבין מנהג אבי, לפי מה ללכת? (נגיד אבא שלי לא בעד שירות לאומי כי מרן פסק שאסור , ואני לפי הרב שרלו (לדוגמא) שאומר שכדאי ללכת) למי נותנים יותר משקל? כי עם אני ישאל דברים לפי הרב שלי אז צריך להיות לו יותר משקל ממנהג אבי. אציין שלפי אבי החורג אני לא רוצה ללכת כי אני לא אוהבת את דרכו , אני מכבדת בבית את הדברים לפיו אבל אני לא מסוגלת ללכת ליפיו

תודה רבה !

תשובה

בס"ד
שלום רב,

הבלאגאן קטן מאוד:
1. תעשי הבחנה בין הלכה ובין שאלות השקפה.
שרות לאומי - מפלגה - ארץ ישראל וכד' כל מה שלא רשום ב-'שולחן ערוך', זה השקפה, לא הלכה. אין לך חובה ללכת בדרכי אביך או מישהו אחר. בשאלות אלו את עושה לך את הרב שלך. בעניינים אלו את יכולה ללכת בלב שלם עם הרב שרלו. או כל רב אחר שאת מוצאת בו את ההשקפה שנראית לך.

2. בשאלות הלכתיות - כאלה שיש להם התייחסות בשולחן ערוך, את הולכת על פי אביך מולידך. הוא נהג לפי מרן, אז גם את נוהגת לפי מרן. אינך צריכה לפגוש את אביך לשם כך. בכל נושא הלכתי תבדקי מה פוסק מרן, או תשאלי רבנים שפוסקים לפי מרן, ותנהגי על פיו.

חג שמח

כתבות נוספות