שאלה
[אמצע הלילה]...
יש [משהו מיוחד] בשעה הזאת. בין אם תכננתי להיות ערה, ובין אם נתקעתי עם תורנות שמירה, מבחן מטריד, או תינוק בוכה.
ה[שקט] הזה - קצת פחד, קצת התרגשות...
אין ספק שזו שעה מיוחדת!
לקראת סוף הסדר, ממש באמצע הלילה המיוחד הזה, יש שנהגו לשיר את הפיוט "[ויהי בחצי הלילה]".
(הנה קישור למי שאצלם בבית לא נהגו. אתר הזמנה לפיוט: http://www.piyut.org.il/textual/351.html )
אז מה יש בפיוט הזה? [שיעור היסטוריה].
מסתבר שפסח, ובכלל החגים שלנו, הם [חגים של היסטוריה].
החל מיציאת מצרים ועד ליום העצמאות ויום ירושלים אנחנו זוכרים.
אז מה יש לנו פה?
שרשרת ניסים שהתרחשו באמצע הלילה. חלקם כנראה בליל הסדר.
נביא פה רק כמה בשביל לטעום:
זה מתחיל עם האבות, עובר כמובן דרך מכת בכורות, מפלת סנחריב מול חומות ירושלים וסיפור פורים ("[בלילה ההוא נדדה שנת המלך]" זוכרים?).
למה בעצם חשוב לנו השיעור היסטוריה הזה, בחג שהוא גם ככה שיעור היסטוריה אחד גדול?
למה כל הלילה מספרים ועושים לנו בגרות בתנ"ך ובגרות בהיסטוריה?
ועוד עושים זאת ב[זמן ממש לא מתאים] - באמצע הלילה, אחרי האפיקומן ואחרי ההלל...
הרי מחר יש תפילה ארוכה של חג, צריך זמן [לישון]...
אלא שמתקני ההגדה מביאים לנו את השיעור היסטוריה הזה [דווקא] כי אמצע הלילה.
לא, זה לא בשביל שנרדם...
[אמצע הלילה זו לא רק שעה ביממה].
ישנן גם [תקופות] שהן "אמצע הלילה",
תקופות של חושך גדול, תקופות של הסתר פנים, תקופות של קושי וצרות.
ואז באים אלינו, באמצע הלילה הזה, באמצע הגלות הזו שעוד לא יצאנו ממנה לגמרי - ומספרים לנו על [הניסים הגדולים של אמצע הלילה]!
כדי לספר לנו שגם אם חשוך ומפחיד לנו, ונדמה לנו שנשארנו לבד - זהו זמן של ניסים, של [גאולה גדולה]!
[זה הזמן שהקב"ה איתנו]!!!
הפיוט נגמר בצפייה לגאולה השלמה:
"קָרֵב יוֹם אֲשֶׁר הוּא לֹא יוֹם וְלֹא לַיְלָה
רָם הוֹדַע כִּי לְךָ הַיּוֹם אַף לְךָ הַלַּיְלָה
שׁוֹמְרִים הַפְקֵד לְעִירְךָ כָּל הַיּוֹם וְכָל הַלַּיְלָה
[תָּאִיר כְּאוֹר יוֹם חֶשְׁכַת לַיְלָה]..."
ברשותכם נמשיך את שיעור ההיסטוריה הזה עוד קצת הלאה, אל תקופה שמחבר של הפיוט לא הכיר.
[פסח של שנת תש"ח].
מלחמת העצמאות בעיצומה, בן גוריון יכריז על [הקמת המדינה]