שאל את הרב

המשך לשאלה: דין מטבע מזוייף שקיבלתי

הרב יובל שרלו הרב יובל שרלו 25/03/15 10:52 ה בניסן התשעה

שאלה

בס"ד

שלום לכבוד הרב,

תודה על תשובתך אבל לא הבנתי שלשה דברים.

האחד, אם כולם משתמשים במטבע המזוייף והוא עובר מיד ליד אז למה שדווקא זה שאני אעביר אליו את המטבע יהיה האחרון בחוליה שיחליט להוציא את המטבע מהמחזור וייצא מופסד או ניגזל ולמה זו אמורה להיות אשמתי אם הוא "טיפש" או "תמים" ואינו ממשיך להעביר את המטבע הלאה והלאה והרי כך אף אחד לא יוצא ניגזל (אולי בנק ישראל יוצא ניגזל אבל שוב, הרי לא אני זייפתי את המטבע!).

הדבר השני הוא המסקנה, מותר להמשיך להעביר את המטבע הלאה או שמוטל עלי להשמידו ולספוג את ההפסד?

דבר שלישי, אולי כאשר אני סופג את ההפסד אני גורם לזה שנתן לי את המטבע בתום לב להפוך לגזלן רמאי והוא אפילו אינו יודע שהוא כרגע נחשב ככזה ואין לו דרך לתקן ולעשות תשובה.

אשמח לשמוע את דעת הרב.

תודה.

תשובה

שלום וברכה


שלום וברכה


לו היינו בטוחים בכך, ואפילו עם סבירות גבוהה, כי אף אחד לא נפגע מכך, והוא פשוט הופך לחפץ שאיתו משלמים, אפשר שהיה מקום להתיר את הדבר, אם כי גם כאן יש להתחשב בשאלת "דינא דמלכותא דינא". אולם אין זה נכון שאף אחד לא ייפגע מהדבר, והסבירות כי אדם מסוים בסופו של דבר כן ייפגע מכך היא גבוהה, ואפשר שהאדם שאחריך ישתמש – ועל כן איני מבין כיצד ניתן להתיר את זה. המשמעות היא לספוג את ההפסד.
אינני חושב שזה הופך את זה שנתן לך את המטבע לגזלן או רמאי, כי הוא עשה זאת באונס. אדם לא חייב לבדוק כל מטבע היוצאת מתחת ידו.


כל טוב, ושוב יישר כוח על כל הדרך

כתבות נוספות