שאל את הרב

חסה - מרור בליל הסדר.

חדשות כיפה הרב דוד לוי 24/03/15 21:08 ד בניסן התשעה

שאלה

שלום כבוד הרב,

רציתי לשאול מה הטעם לאכול חסה כ"מרור" בליל הסדר? , הרי חסה איננה בעלת טעם מר.

תשובה

שלום לך וחג שמח

[אנו מקיימים את המצוות לפי מה שהורו לנו חכמים] ולא לפי טעמי המצוות כפי הבנתנו.

בכל מקרה שאלתך נשאלה כבר בתלמוד הירושלמי ואשתדל להביא לך את המקורות כסדרם.

המשנה במסכת פסחים פרק שני משנה ו
"ואלו ירקות שאדם יוצא בהן ידי חובתו בפסח
בחזרת
בעולשין
בתמכא
בחרחבינה
במרור"
בנוסף על כך נאמר ש[מה שקודם בסדר במשנה הוא עדיף] יותר.

לגבי זיהוי הצמחים המפרשים מביאים כמה אפשרויות :


[חזרת] - ברטנורא וקהתי:בערבי חס"א חסא
עולשין
תמכא - קהתי: יש מפרשים [מה שאנו קוראים חזרת]
חרחבינה
[מרור]-רמבם:[חזרת]מדברית. ברטנורא:כוסברתא הוא מר ביותר.


את שאלתך שואל בפירוש התלמוד הירושלמי -
"התיבון: הרי חזרת מתוק הרי אינו קרוי חזרת אלא מתוק
רבי חייה בשם ר' הושעיה כל עצמן אין הדבר תלוי אלא בחזרת מה חזרת תחילתה מתוק וסופה מר כך עשו המצריים לאבותינו במצרים בתחילה במיטב הארץ הושב את אביך ואת אחיך ואחר כך וימררו את חייהם בעבודה קשה בחומר ובלבנים"
ובדומה בתלמוד הבבלי
"ואמר רבי אושעיא: מצוה בחזרת, ואמר רבא: מאי חזרת - חסא.
מאי חסא - דחס רחמנא עילוון.
ואמר רבי שמואל בר נחמני אמר רבי יונתן: למה נמשלו מצריים כמרור - לומר לך: מה מרור זה שתחילתו רך וסופו קשה, אף מצריים - תחילתן רכה וסופן קשה."

בברכת חג שמח
דוד לוי 098987548



כתבות נוספות