שאל את הרב

האם אפשר להיות צמחוני?

חדשות כיפה חברים מקשיבים 22/03/15 20:10 ב בניסן התשעה

שאלה

קודם תודה רבה על האתר הוא ממש עוזר כל הכבוד לכם!

לאחרונה ממש מטריד אותי כול העניין של צמחונות..הבנתי שהרב קוק היה צמחוני ושבימי הגאולה כול עמ"י יפסיק לאכול בעלי חיים..הבנתי גם שעכשיו מותר לאכול בשר כי עם ישראל לא במדרגה רוחנית מתאימה לצמחונות.מה זה אומר על מי שהוא צמחוני שהוא במדרגה יותר גבוהה? והאם יש עוד סיבות שמותר לאכול בימנו בשר ?ואיך התורה שהיא האידיאל שלנו כותבת בתוכה דיני כשרות בבשר,ומעודדת הקרבת קורבנות? תודה רבה וערב טוב:)

תשובה

שלום וברכה,
הרב קוק כתב מאמר בשם "חזון הצמחונות והשלום" בעריכת תלמידו הרב דוד כהן, המכונה "הנזיר", שם הוא כותב את דעתו בנושא.
הרב קוק סובר שלעתיד לבוא האנושות תתעלה ובני אדם יכבדו אחד את השני ויהיה שלום, וגם לא יהיה צורך לאכול בעלי חיים, כפי שהיה אצל האדם הראשון, שהיה צמחוני ואכל מכל עצי הגן בגלל מדרגתו הרוחנית.
בתקופת נח האנושות התדרדרה מבחינה מוסרית, לכן הקב"ה התיר לאכול בשר וכן להקריב קורבנות מן החי.
וזהו כלל גדול בתורה, שאין לדלג מדרגות, ולא לנהוג בחומרות ומנהגי חסידות למי שלא מקיים את עיקר הדין, ולכן כל עוד הורגים בני אדם ויש מלחמות, ועדיין יש רוע ששוכן באדם שמקללים אחרים ומדברים לשון הרע (שלפעמים זה יותר גרוע מלהרוג, כי לאדם יש כתם על האישיות כל החיים והוא סובל), אין לאנושות לדלג למדרגת הצמחונות. וזהו חזון לעתיד לבוא.
הרב קוק ובנו הרב צבי יהודה לא היו צמחוניים, אך תלמידו "הרב הנזיר" כן היה צמחוני כי כך הרגיש שמתאים לאורחות חייו.
אין איסור להיות צמחוני, אך מי שבוחר לנהוג כך, יהיה ראוי אם גם יחמיר בכבוד האדם וישתדל לא לפגוע באנשים.
למרות שאפשר להקשות שלכאורה זה לא סותר, ואדם יכול להגיד- אם אפשר להימנע מלפגוע בבעלי חיים מדוע לא לעשות זאת ומדוע לא להחמיר איפה שאפשר?
אך זה לא מדוייק, כי ברגע שאדם מחמיר ונוהג במדרגות חסידות בדברים מסוימים, זה גורם לו להרגיש שהוא הגיע למדרגת צדיקות מסוימת והוא לא שם לב שיש דברים בסיסיים יותר שהוא צריך לתקן, כי החומרה נותנת הרגשה של יראת שמיים, שלעתים מטשטשת את החובה האמיתית של האדם בעולמו, שהיא לעבוד את ה´ ובזה יש להשקיע את כוחות הנפש שלנו.
משל לאדם שמציק לאשתו או להוריו ורוצה להקים מפעל חסד- ראשית, לא נחייב אותו בדבר (למרות שזה דבר גדול), ושנית, נאמר לו שאם יש לו כוחות נפש של הטבה לזולת, עדיף שימקד אותם באנשים הקרובים אליו, כי אחרת כוחות הנפש יכולים להתפזר אצל הרבה אנשים, וכשמגיעים הביתה הם נגמרים, משום שלאדם יש כח מוגבל ולא אינסופי.

בברכת פסח כשר ושמח,
איתי אסמן

כתבות נוספות