שאל את הרב

השבת גזל למדינה

הרב יובל שרלו הרב יובל שרלו 22/03/15 08:56 ב בניסן התשעה

שאלה

שלום רב,

רציתי להתייעץ כיצד אוכל לפתור את הבעיה הבאה:

לפני מספר שנים השתחררתי מצה"ל ועבדתי במקום מוכר על ידי ביטוח לאומי ב"עבודה מועדפת" (הכוונה לעבודה בתחומים ספציפיים כמו תחנות דלק, אבטחה, חקלאות, שבנוסף למשכורת שמשלם המעביד, ביטוח לאומי משלם כ-9,000 ₪ לאחר עבודה של חצי שנה).

מקום העבודה היה מוכר על ידי ביטוח לאומי אך התפקיד שלי אמנם לא היה תפקיד שמוכר כעבודה מועדפת, אך בכל זאת הגשתי את הטפסים, ותוך מסירת עדות שקר, זכיתי לקבל את הפיצוי של ביטוח לאומי.

כעת אני מתחרט על כך מאוד ומעוניין להשיב את הגזל שביצעתי. כיצד אוכל לעשות זאת ולנקות את עצמי? ברור לי שיותר לא אחזור על דבר כזה, אך אני מאוד מעוניין להשיב את הגזל. פשוט לא נראה לי שאפשר להשיב אותו לביטוח לאומי או למדינה... האם אוכל לתרום אותו וזה ייחשב שהחזרתי את הגזל? מצד שני אני לא ארצה שתהיה תרומה נכבדת על שמי, כאשר מדובר בהשבת גזל, לא ארגיש גאה ושמח על תרומה כזו...

תודה רבה.

תשובה

שלום וברכה


יישר כוח גדול על היוזמה ועל המגמה. משום מה מקובל בציבור כי מהמדינה מותר לגנוב, וזה כמובן הפוך לחלוטין - כיוון שלקיחה מן הציבור היא חמורה. שערי תיקון ותשובה לא ננעלו, ויישר כוח על דרכך.
נראה שיש לפעול לאור ההלכה הקובעת כי "הגוזל ואינו יודע ממי גזל - יעשה צרכי ציבור". מצא משהו לטובת הציבור שניתן לעשות עם סכום הכסף הזה, ועשה את זה, וזה יהיה הדבר הנכון לעשותו בהקשר זה.


כל טוב והרבה חיזוק

כתבות נוספות