שאל את הרב

קושי ביצירת חברות

חדשות כיפה חברים מקשיבים 14/03/15 22:41 כג באדר התשעה

שאלה

שלום ותודה מראש על העזרה. יש לי בעיה כבר המון שנים, מאז שאני קטנה. אני טיפוס מופנם ושקט, שלא מחצין רגשות ולא מתבלט יותר מידי. זה אומר שכמעט מעולם לא יזמתי קשר חברותי, וחברותיי הטובות נוצרו מקשרים שלא אני יזמתי. עכשיו אני עומדת לסיים תיכון ואני מוצאת את עצמי בלי חברות בכלל. זה נשמע מצחיק אבל זה עצוב. בכיתה אין לי באמת בנות שאני קשורה אליהן , וביישוב הקשר שלי עם החברות מסתכם בערבי שבתות שיוצאים לטייל. בקיצור, אין לי חיי חברה כמעט ואני לא יודעת איך לצאת מזה. אני מפחדת שהתכונה הזאת של האי חברותיות שלי תלווה אותי לכל החיים חלילה, ואף פעם לא אהייה נורמלית בנושא הזה. חשוב לי לומר שאני לא ילדה חריגה חברתית, לא דכאונית או משהו כזה, יש לי שכל, לא חסר לי ביטחון עצמי, וסך הכל אני אדם אחלה.. תמיד אמרו לי שאני צריכה להיות יותר חייכנית, לשדר אופטימיות וביטחון עצמי לסביבה ואנשים יתחברו אליי באופן טבעי. זה אף פעם לא פתר את הבעיה, ועדיין החברות שלי עם הסביבה מסתכמת ב"היי ביי", בגיל שבו אמורות להיות לי חברות טובות וחיי חברה עשירים. אשמח ממש לעצות. שוב תודה רבה..

תשובה

שלום רב לך
קראתי את שאלתך פעמיים בהפרשי זמן, ובשתי הפעמים ליוותה אותו אותה תחושה / מחשבה:
אינני יכול לדעת באופן וודאי, אך מסתבר שאת מחמירה עם עצמך. רוב מוחלט של הדברים שכתבת הם סובייקטיביים, תחושה אישית שלך.
מה מוגדר חברות? מה מוגדר יוזמה? מה נורמאלי בתחום החברתי?
כתבת שיש לך חברות טובות, אלא שהן לא נוצרו בעקבות יוזמה שלך. כמו כן כתבת שאת לא חריגה חברתית. אם כך, הבעיה, אם ישנה, איננה המציאות, אלא החוויה שלך.
שיהיה ברור, אינני מזלזל ברגשותייך ובתחושותייך. גם קושי שנובע מהצורה שבה את מסתכלת על המציאות הוא קושי, וגם אותו חובה לפתור.
אז למה אני מדגיש זאת?
כי ביקשת עצה, והעצה החשובה ביותר שאני מכיר היא להירגע. נערות רבות בגילך חוות דאגה לגבי הקשרים החברתיים שלהן בהווה ובעתיד. החשש שלך הוא רגיל. עלייך לזכור שאנשים שונים זה מזה וגם צרכיהם שונים זה מזה. ייתכן, כפי שאת אומרת, שאת טיפוס מופנם יותר. זה בסדר גמור.
לפי דברייך לא עברת את שנות האולפנא בבדידות וגם לא בתחושה קשה של דחייה. היו לך חברות והרגשת בסדר עם עצמך. ידיעה זו יכולה לשמש אותך כדי להירגע.
הרוגע, כשייווצר, יאפשר לך להמשיך לעבוד, במידה ותחליטי שהדבר כדאי, בצורה יעילה יותר.
מסתבר שלא זו העצה שביקשת. אינני מכיר אותך ולכן אינני יכול לתת לך עצה 'מקצועית' שתתאים לך. העצה שנתתי היא הבסיסית ביותר והיעילה ביותר.
אני מקווה שהצלחתי לענות לך. אם כן וגם אם לא, תמיד אפשר לשאול שוב, שאלה זו או אחרת.
בהצלחה,
יהונתן יעקובי, yehonatanmy@gmail.com

כתבות נוספות