שאל את הרב

חושן - המשפט מתחיל מהלב דבר תורה קצר לפרשת תצוה

חדשות כיפה חברים מקשיבים 27/02/15 10:15 ח באדר התשעה

שאלה

בפרשה שלנו מתוארים כל בגדי הכהונה הגדולה, יש שמונה בגדים: אפוד, מעיל כתונת, מצנפת, אבנט... פתאום כשהיא מגיעה לחושן היא קוראת לו 'חושן משפט', למה? לא היה אפשר לכתוב פשוט – חושן. כמו מצנפת, כתונת?

תשובה

בשביל לענות על השאלה הזו צריך להבין קודם מה המשמעות של 'חושן משפט'? אנחנו יודעים מה זה משפט, ואנחנו יודעים פחות או יותר מה זה חושן: בגד שעליו יש אבנים טובות, ועליהם יש את שמות בני ישראל, שנמצא על הלב של הכהן הגדול, אבל מה הקשר ביניהם?
חלק מהחינוך הייחודי לעם ישראל הוא חינוך למשפט: בניגוד לעמים אחרים בהם המשפט נועד רק לאנשים הרוצים להתמחות במשפטים – להיות עורכי דין, שופטים או מחוקקים. בעם ישראל הקב"ה ייעד את לימוד התורה וספר החוקים לכל אדם. כל אדם מצווה ללמוד את התורה, וגם ללמוד את החלק שעוסק בדיני ממונות בשולחן ערוך, שנקרא גם הוא 'חושן משפט' על שם החושן.
כולנו רוצים כסף, ואנחנו צריכים אותו מאלף סיבות וכמעט כל החיים שלנו בנויים על הכסף: כמו שנאמר 'לא הכל כסף, אבל הרוב...' כסף הוא וודאי לא מטרה, אבל כמעט כל דבר שאנחנו רוצים לעשות תלוי בו. אם נדע שהמשפט הממוני צריך להיות חלק מההסתכלות הרוחנית, כשהכסף הזה שייך לאדם הזה, אז יש לזה משמעות רוחנית, גם אם אנחנו לא בהכרח מבינים אותה, אבל ה' רוצה שנדע אותה, ועל ידי ההכרה שהצד הממוני גם הוא מגיע מהצד האלוקי, אז נבין שלכסף יש משמעות אחרת. מזהירות בממון של החבר, נצליח גם להתקרב אל השם. הגמרא אומרת שמי שרוצה להיות חסיד, צריך לקיים 'מילי דנזיקין'.
הכהן הגדול אחראי על חינוך בני ישראל, ועל התווית הקו הרוחני בעם, החושן נועד להיות על לב הכהן הגדול, על הלב שמים את הדבר החשוב ביותר, הלב הוא האיבר החשוב ביותר, תפקידו לתת חיות בכל האיברים, על ידי הדם שהוא מכניס בהם, ומה שמים על הלב? את החושן. ומה זה החושן? חושן המשפט! כלומר, חושן שתפקידו לברר לעם ישראל את הדינים.
ברור שהכסף הוא לא הדבר העיקרי, ודאי שלא החינוך החשוב, אבל כן חשוב לחנך שכסף הוא חשוב, וכסף הוא מתנת השם, הכסף שבכל דבר אנחנו משתמשים בו, דומה קצת ללב, דרכו אנחנו יכולים לעשות את הדברים שאנחנו רוצים, ובלעדיו אנחנו די מוגבלים, אבל מה שחשוב שהכסף יגיע אלינו ביושר ובצורה שנבין שהמקור שלו הוא מה'. לכן דווקא בלב ליבו של עם ישראל, על הלב של הכהן הגדול יש חושן משפט – המשפט שמסדר את הכסף בעם ישראל לפי הסדר האלוקי, באותו בגד שמסדר את המשפט, מניחים גם את האורים ותומים – הכלי שמסדר את הצדדים החיצוניים, את השאלות על יציאה למלחמה ושאלות מעין אלו שנוגעות לעניייני הכלל.
בלב עם ישראל נמצא הסדר – המשפט שהוא בלב שלנו, וצריך תמיד לזכור להקפיד עליו, גם כי זה הבגד היחיד שהתורה מזכירה את ייעודו.
שבת שלום!
חברים מקשיבים

כתבות נוספות