שאל את הרב

שמירת נגיעה, צניעות, שירת נשים

הרב יובל שרלו הרב יובל שרלו 23/02/15 21:30 ד באדר התשעה

שאלה

שלום הרב,

שמירת נגיעה-

החלטתי לשמור נגיעה בתחילת שנה שעברה (לא שמרתי נגיעה אף פעם לפני) ועשו לי שיחות על זה והכל.. אבל לא שמתי לב לשום שינוי בקשר שלי עם בנים, וזה התחיל להיות לי קצת קשה, כלומר אני לא מתה לחבק עכשיו מישהו בטירוף, אבל כמו שאני מתנהגת עם חברות שלי ככה אני מתנהגת עם בנים ( כמובן בלי החיבוקים), כאילו טפיחות על השכם, כיפים, אלה דברים שבאים בלי ששמים לב בכלל, והתחלתי לחשוב על זה בזמן האחרון.

עשו לי שיחות על זה שנה שעברה, והבנתי שלא הייתי רוצה לדעת שהבן זוג נגע בהרבה בנות, שככה אין משיכה לגוף (אפשר להכיר יותר את הבן אדם) ושזה מהתורה (שזה העיקר). את כל אלה כבר שמעתי, אבל התשובות האלה לא מספקות אותי, כי שוב, הקשר שלי עם בנים לא השתנה מתי ששמרתי נגיעה ומתי שלא, וזה מציק לי. אתה יכול בבקשה לחדש לי סיבות? אני ממש אשמח, תודה.

צניעות-

גם על צניעות אני לא שמרתי כל כך כשהייתי ילדה. עד כיתה ו' הייתי הולכת עם מכנסיים וחולצות קצרות, אבל בכיתה ו' החלטתי להפסיק ולהתחיל ללכת עם חצאית.

עם זה בינתיים אין לי שום בעיה, זה לא קשה לי.

אבל שנה שעברה היה לי חלום לגלוש. זה משהו שאני ממש ממש רוצה, וכמעט הלכתי בקיץ לגלוש (אמא שלי לא הסכימה כי הייתי קטנה מידי..)

התחלתי אפילו לחסוך כסף בשביל הקורס הזה, אבל אז חשבתי על צניעות.. כמובן שאי אפשר לגלוש עם חצאית ( זה אפילו מצחיק לחשוב על זה). את הקורס היה אפשר לעשות נפרד, כלומר עם מדריכה, ושזאת תהיה קבוצה רק של בנות. אבל אין לי איפה לגלוש, וכל פעם מחדש זה מעצבן אותי. גלישה זה חלום שלי, וחלום זה דבר חזק.

זה קשה לי להחליט מה יותר חשוב לי- העקרונות שלי או החלומות שלי.

שירת נשים-

יש לי להקה- נרשמנו לתחרות להקות וחשבנו שנוכל אפילו לנצח (הפרס הראשון היה להופיע על הבמה המרכזית ביום העצמאות בגבעת שמואל- שזה מה שעוד יותר גרם לנו לרצות את זה) אבל הזמרת של הלהקה חשבה על זה- והיא חושבת שהיא לא תשיר מול בנים ( בהתחלה היא כן הסכימה, היא אפילו שרה כמה פעמים, אבל בהמשך היא חשבה על זה והחליטה שלא). וזה היה החלום הכי גדול שלה. יש אולי הלכה שמקלה על זה? זה ברור שהיא לא תרד מהבמה ותשיר מאחורי הקלעים.. שוב, זה עיקרון נגד חלום, וזה ממש ממש קשה.

וכשאני חושבת על הכל, כל ההלכות האלה והמצוות או ציווים, בכל אלה האישה צריכה להסתיר את עצמה ולוותר על מה שה

תשובה

שלום וברכה

אני מבין היטב את המתואר במכתבך. את לא צריכה להתנצל עליו. להפך.
יישר כוח על הרצון להתקדם.
הבה נלמד (בקיצור נמרץ) את הסוגיה מהתחלה:
מהי קדושה ?
קדושה במהותה היא צעד אחד לאחור, מהשפע הגדול שהחיים מזמנים לנו, כדי לטפס למעלה. כשרש"י מבאר את הציווי המופיע בתורה במילים "קדושים תהיו" הוא כותב "פרושים תהיו". זו מהותה של הקדושה: הציווי האלוהי לטפס למעלה בקדושה, ומתוך היענות לציווי הזה אנו זוכים לחיות חיים באור העניין האלוהי.
בשל העובדה הזו אנו פורשים ממגע גופני בין המינים שלא נעשה במסגרת קדושת חיי המשפחה. הדבר אינו נובע מכך שאנו פוחדים שכבר לא תהיה משיכה גופני, או שאנחנו לא רוצים בבן זוג שכבר היה בקשר. אלו נימוקים שנמצאים מסביב, אולם הם לא המהות. המהות של דיני פרישה היא התנועה כלפי הקדושה והטהרה.

מדובר אפוא לא בעימות שבין חלום ובין ההלכה, וההלכה אינה נגד החלום, אלא מדובר בשני חלומות – חלום של חיי קדושה וטהרה, וחלום של שירה וגלישה וכדו'. הדרך הטובה ביותר הוא לנסות למצוא דרך לעשות את שני הדברים, אך אם הדבר לא ניתן – ההכרעה היא חד משמעית, למימוש החלום של קדושה וצניעות, שהוא יקר לנו יותר.

לגבי גלישה: אני לא מכיר מספיק טוב את המציאות. אולם אני מאמין שיש פיתרון לגלישה לגבי נשים – למן שאלת הלבוש ועד שאלת מקום הגלישה.

שירה – שירת סולו של זמרת בפני ציבור אסורה.

הבה נבחן מחדש את פיסקת הסיום שלך, ואנסה להציע בפנייך הסתכלות אחרת. ראשית, גם לו היה מדובר ב"תחרות" בין גברים ונשים – המחיר הכבד המוטל על גברים הוא עצום, שכן הם אינם יכולים ליהנות משירת נשים, ריקוד נשים וכדו', שהם מהדברים היפים בעולמנו. ברם, לא מדובר על "תחרות" מעין זו, וגם לא מדובר בהטלת אחריות מוחלטת על הנשים כדי שבנים לא ייחטאו. מדובר על כל שותפות של שני הצדדים ביצירת חברה צנועה וקדושה. נשים אינן נמנעות ממעשים לא צנועים כדי שגברים לא ייחטאו, אלא בשל החשיבות של קדושה וצניעות מצד עצמן, וכפי שכתבתי לעיל. מבחינת ההגבלות המעשיות המוטלות יותר על נשים – זהו חלק בלתי נפרד ממה שמיוצג על ידי היופי הנשי והאסתטיקה, ומעבר לכך – גם גברים חייבים לנהוג בצניעות.

וכך אנו בונים ביחד חברה שלמה צנועה.

כל טוב ויישר כוח

כתבות נוספות