שאלה
לכב' הרב שלום,
ידוע לי שהאוכל לחם בשיעור כביצה ומעלה - חייב בברכת המזון מדאורייתא.
ואם אכל בין כזית לכביצה - חייב בברכת המזון מדרבנן.
ואם אכל פחות מכזית - לא חייב בברכת המזון כלל.
לאחרונה שמעתי על מצב (ואולי לא הבנתי נכון) שגם אם אכל לחם פחות מכזית/כביצה, אבל שבע משאר מיני מאכלים, זה מצטרף לו וצריך לברך ברכת המזון מדרבנן/דאורייתא.
השאלה שלי האם זה נכון ובאילו מקרים בדיוק מדובר.
תודה!
תשובה
בס"ד
שלום רב,
שאלתך חשובה מאוד לענין 'לחמניות מזונות' שמגישים בשמחות!
יש מושג שנקרא: 'קביעות סעודה' - הוא שייך למאפים שעשויים מבצק:
בורקס, פיצה, לחמניות מתוקות וכד'.
(הדין הזה לא נוגע לתבשילים כמו פסטה, קוסקוס וכד')
כאשר אוכלים מני מזונות בכמות גדולה שיש בה כדי להשביע, צריך להתייחס אליהם כלחם לכל דבר: תחילה יטול ידיים ויברך המוציא ולבסוף ברכת המזון.
עיין קישורים לתשובות מפורטות בנושא:
http://www.din.org.il/2011/03/27/חיוב-ברכת-המזון-על-מזונות/
http://www.din.org.il/2010/12/16/ברכת-המזון-על-פיצה-מזונות/
http://www.din.org.il/2012/01/30/שיעור-קביעות-סעודה-למיני-מזונות-לגבי-ח/