שאל את הרב

(לא מצליח ) פגם הברית ויצר חזק מה עושים?

חדשות כיפה חברים מקשיבים 26/01/15 19:35 ו בשבט התשעה

שאלה

שלום,אני בן ארבע עשרה וממש קשה לי עם העניין של מראות אסורים ו שז"ל אני מנסה כול פעם מחדש לקום וכול פעם מחדש אני נשבר זה ממש בלתי אפשרי לעצור את זה אני חושב שיש לי אישית יצר מאוד חזק בעניין הזה ומתוך מאות פעמים אני חושב שהצלחתי להתגבר אולי עשרות או מאה מקסימום אני לא חושב שיום הכיפורים יכפר כי מיד אחרי זה אני יודע שאני ייפול שוב זה לא אפשרי להפסיק עם זה ניסיתי להחליף לטלפון בלי אינטרנט וזה לא עוזר אני כמעט תמיד בבית (חוץ מיום אחד שיש פנימיה ) ובבית יש מחשב מפה לשם נגררים הדברים ואתה מוצא את עצמך חוטא , זה מתסכל שאין אפשרות להפסיק עם זה ואיך זה יתכפר לי ביום כיפור אם אני יודע בבירור שאני ימשיך כי היצר גדול ממני וזה לא פשוט וזה מרגיש כאילו כול פעם אני "מרמה" את הקב"ה כאילו אני מתחרט ואז אני שוב חוטא מה לעשות ??!!

אני ממש שבור מזה

תודה מראש לעונים

תשובה

שלום לך יקירי !
אני רוצה לשבח אותך על הכנות והפתיחות שאתה מגלה בפרט בנושא כאוב זה, של שמירת הברית , שזה הוצאת זרע לבטלה , ואני רוצה בתשובה שלי להתייחס לשאלה בכמה היבטים , אבל בהתחלה אנחנו חייבים לדבר החשיבות ומעלת של שמירת הברית , ואח"כ גם על הקושי שבניסיון ונסיים בעצות מעשיות.
בניגוד לספרים אחרים שמדברים על עונשים ועל השכר כאן אני רוצה לדבר על המעלה והתמורה של הברית.
ובכן, לא סתם קוראים לזה שמירת הברית או פגם הברית או טהרת הברית, כל החשיבות של הברית, זה כריתת ברית עם הקב"ה, הערלה שניטלת בברית , היא ממעיטה בכוח היצר של עריות, שהאדם לא יבלע בתוך כל התאוות החומריות והשפלות של יצר המין, שגורם לאדם להפנות את העונג כלפי עצמו, סוג של אגואיזם, ומאז, רצון ה´ האדם שלא יהיה שפל, אלא יתרומם להיות איש קודש "אנשי קודש תהיו לי", ולכן כל היסוד של בניין האדם, אישיותו ועומק משמעות האדם הוא להיות גדור בצניעות "שמירת הברית",
הברית הוא הקשר שבנינו לבין הקב"ה, הקשר הוא קדוש , נעים, יפה, דרך אגב, ראיתי בספרים הקדושים שכל מקום שכתוב "יפה תואר ויפה מראה", או מדרש שכתוב "מעשיו מכוערים", הכוונה על "שמירת הברית" , בעצם כל השמירה על הברית היא שמירה על האדם כאדם ערכי, חיובי, שלא נותן לעצמו להיות בשפל ושהוא שומר על הצד היצרי שלו שלא יתפשט יתר על המידה, ולכן מעלה הגדולה של שומר בריתו, שהוא אדם ששליט על הצד היצרי שלו, הוא אדם צנוע, ערכי, שולט על תאוותיו , האדם נהיה רוחני יותר קשור בקשר ברית עם הקב"ה, ולכן גם הקב"ה מקושר אליו ואצלו הוא נחשב לצדיק יסוד עולם (על כל התגברות אחת קטנה הוא נחשב לפניו לצדיק יסוד עולם) .
[שיטפון פורץ גבולות]
יש היום שיטפון נוראי של פריצות , חוסר צניעות, תאוות, מתירנות, בהמיות, מה שלא היה באף דור מאז דור המבול, והכל בזמינות ובלחיצת כפתור אדם, ורק נתון קטן, היום אתרים שאפילו ידועים לכל, שמשקיעים מילארדי שקלים, רק על הדברים נבזים כאלה, ולמה? מרוב כול הריקנות שיש בהם , הם מנסים להכניס דברים מקולקלים שמקעקעים את כל הנושא הזה של אהבה, יחסים, תא המשפחתי והצניעות ולא השאירו אבן על אבן שלא הרסו אותה.
אני לא חושב, ואני גם בטוח, שאתה בן אדם טוב, ערכי, עם מידות טובות,
לא נראה לי שאתה מזדהה עם מה שאתה רואה, ובסתר אפילו לא מאמין על עצמך,
ולא רק זה,
אתה אפילו לפעמים מזדעזע מעצמך איך הגעת לזה, ובכן, באמת יש לזה כוח משיכה חזק מאד , לא בגלל שאתה לא בן אדם טוב, אתה נער מעולה, אבל כיוון שיצר המין הוא היצר הכי חזק באדם, בגלל שעם יצר הזה מביאים חיים לעולם , מעמידים דורות שלמים.
חכמים רצו לבטל את יצר המין וניסו לבטלו ולא מצאו ביצה אחת בכל העולם, ראו שאי אפשר אתו אבל יותר מזה, שאי אפשר בלעדיו, ובסוף בטלו רק את המשיכה למשפחה.
ורק להמחיש לך כמה חזק היצר, מסופר על תנא בשם רבי עמרם חסידא הוא היה אדם קדוש עליון, חסיד וענק, הבית שלו היה עם קומה נוספת, ופעם אחת הזדמנה לו איזה אישה (נראה לי שבוית חרב) והיא הייתה בקומה העליונה, והייתה לו תאווה מאד גדולה שכדי להגיע אליה, הוא לקח בעצמו סולם שיכולים לקחת אותו רק עשרה אנשים, הביא את הסולם והתחיל לעלות , ובאמצע הוא התאזר בכוחותיו והיה לו את האומץ להתגבר בכל הכוח על האש שתקף אותו יצרו, וצעק : אש בבית עמרם , אש בבית עמרם! באו התלמידים ואמרו : רבינו ביישתנו! אמר להם מוטב שאתבייש בעולם הזה ולא אפסיד ואתבייש בעולם הבא!
אז אם לתנא הייתה תבערה, גם לנו שבכל מקום ובכל מחשב ומכשיר יש פריצות, יש תבערה גדולה ואנו לומדים מזה כמה יצר המין חזק מאד בפרט בדור הזה , וראיתי בספרים בשם הארי הקדוש, שמי שמתגבר על יצרו הוא נחשב במעלתו כתנאים, כי גם הניסיונות הם בהתאם.
[מה אם כן אפשר לעשות?]
במקום המכשול – שם מקום התיקון, ממקום הנפילה שם מקום הקימה, למשל מי שכעסן, הוא בדרך כלל ימסור את נפשו על דברים.
ולעניינו אדם שיש לו תאווה הכוח שלו הוא אהבה, הוא נתינה הוא קדושה וטהרה, כיוון שהיצר הוא חזק אצלך בתחום הזה, אתה רוצה יותר את ההרגשה של הסיפוק הפנימי שלך, וכיוון שכך אותה נטייה מושכת אותך לאותו עניין בצורתה השלילית ביותר ונמוכה התפקיד שלך הוא לרומם את אותה נטייה לקדושה, על ידי אותה תכונה שמכשילה אותך, דווקא אתה, אתה יכול להתרומם,
את התאווה הזאת תרומם אותה לדבר האמתי שאתה באמת רוצה, לדעת את ה´ לדעת את התורה, תאווה לתורה, תאווה לה´, דבקות בה´, עם האהבה תנתב אותה לאהבת הבריות, לחסד, לנתינה, וחוץ מזה, כוח היצירה, יצר= יצירה, לעסוק ביצירה בתחומים שאתה אוהב, ובכלל למלאת את הזמן שלך שהלב יהיה מלא ועל לב מלא דברים חיוביים- אין מקום לדברים אחרים שליליים, ולא רק זה, גם אין להם טעם לבוא כי כבר אתה מנתב את הכוח היצרי לכוח היצירתי, כוח של היצר מנוצל לטובה, וזה ההבדל בין כבישת היצר, שזה גם חשוב ברמה מסוימת , לבין ניתוב היצר, רק שכבישת היצר היא זמנית, לטווח הקצר היא טובה , אבל לתווך הארוך היא תתבע את הצורך שלה, ואז גם יהיה קשה, מה שאין כן שאתה נותן לה את המקום הנכון שלה.
[לרומם את הרצון]
בשביל זה צריך לרומם את הרצון, צריך לרצות לתקן את מידות ולעבוד עליהם, לא מספיק שאני יודע על הדבר הזה בשכל וברגש, אני צריך נכונות לעבוד על המידות באופן מעשי, ובשביל כך אני צריך נכונות לקבל את המרירות של התרופה, רק הנכונות הזאת, בכדי להתרפאות כבר ממתקת את התרופה, ורק כך, שאני ארגיש שיש פה עבודה קשה, יומיומית, צרופה בהרבה מאמצים וכוחות, סבל ומרירות, לשנות הרגלים, להתגבר, לדחוק סיפוקים, לקבל עליך קבלות , לא להיות באינטרנט, בשום מקום, שאין סינון מוגן בריבוע בוע , או הרמטי, בלי ההכנה לזה , אי אפשר כמעט להתכונן לתיקון.
אבל בסופו של דבר אתה תהיה בן אדם רגוע ומיושב, שמח, בלי מתחים, התרופה בסופו של דבר תהיה מתוקה, ירדו לאט לאט המתחים , הכוחות החיוביים שלך במקביל מתעוררים ונותנים מזון בריא לנשמה, עד שאתה תרגיש שאתה בונה את האישיות שלך בצורה הכי טובה שיכולה רק להיות , ודבר נוסף לא לשכוח לסדר לך את היום בקביעות זה מאד חשוב, כי בסופו של דבר זה יחזיק אותך, דבר נוסף תקבע עתים לתורה, כי רק מה שיהיה קבוע עמוק וטוב ויישאר, הוא ינצח את השטחי רדוד והזמני.
[החזק שורד]
חייבים להיות חזקים כנגד היצר כמו שאומרים "החזק שורד" , היצר מנסה לייאש, להפיל , שאתה תיפול שוב והוא ייתן לך תחושה שאין כפרה כלל, הוא ייתן לך תחושה שאתה אפס , שאתה לא יכול, ושיום כיפור לא מכפר ועוד כל מיני תואנות והבלים למיניהם, ולכן אני אומר, אין שום דבר כזה, אפילו מאות פעמים נכשלת זה לא משנה את המציאות שאתה יכול לקום ולשוב בתשובה, חוץ מזה שכל התגברות אחת היא שוברת את כל הקופה, זה עושה רושם רב ונחת רוח לפני ה´ יתברך, היצר הזה דואג להסתיר ממך את המבט הטוב על עצמך, אתה צריך לשנן את זה, אתה טוב ! אתה טוב! אתה טוב! , אתה יכול! אתה יכול! אתה יכול!
אין דבר כזה שאי אפשר ואין מושג כזה לא יכול! אני לא נשבר למרות הכול!
נכון, נכשלתי, אבל בכל זאת ה´ אוהב אותי ורוצה שאני אתרומם! ה´ אוהב אותי והוא יודע באמת שאני טוב ולא רוצה את כל הזבל הזה! ופשוט תתחיל להתפלל אליו יתברך שיוציא אותך מזה!
[קח אתך צידה לדרך...]
דבר עם הוריך לשים חסימה ראויה כמו רימון , אתרוג, "שומר מסך" אתר שורש, לניידים (אם אתה מתבייש , תגיד שקפץ לך תמונות ואתרים בלי שרצית) .
כבישת שטחים- תתבונן במערך הזמן שאתה חוטא בימים כך וכך ובשעות כך וכך , ובהם תתמקד, באותם זמנים תקבע לך דברים לעשות , עדיף עם עוד חבר, וכך תקטין לך את האפשרויות לזמן לחטוא.
יצירה- לעסוק ביצירה , אומנות, ספרות, כתיבה, ועוד.
ספרים מומלצים- והייתם קדושים, יוצר אור, טהרת הברית (הרב אבינר) , תשובות בחברים מקשיבים.
תפילה, קביעת עתים לתורה, סדר יום קבוע, עבודה יומיומית עם מוכנות לקבל את הקושי והאתגר בשמחה!
בברכה חן
להארות והערות chencorcos@gmail.com

כתבות נוספות