שאל את הרב

והלכה כבית הלל

הרב יובל שרלו הרב יובל שרלו 24/01/15 19:48 ד בשבט התשעה

שאלה

שלום לרב,

בעקבות קריאתי בספרו של הרב והלכה כבית הלל עלו לי מספר שאלות

1. הרב מביא את שיטת הרמב"ם ומביא את דבריו מהקדמת המשנה. שאלתי היא על דברי הרמב"ם, איך אפשר לומר שהמחלוקות הם רק בענפים ולא בדברים היותר שורשיים הרי אנחנו מוצאים בגמרא מח' על עיקרי דינים? יתר על כן אנו מוצאים מח' של תנאים ואמוראים במניין המצות?

2. הרב מציין את שיטת המהר"ל ומביא את דבריו הנפלאים על "אלו ואלו". אם באמת לשיטת המהר"ל רק בריבוי השיטות יוצרים תורה שלמה מדוע גם לשיטתו המחלוקות החלו בתקופות הלל ושמאי ולא כבר ממתן תורה? נ.ב. יצא לי לפגוש את הספר באחד מהבסיסים בצבא והוא שימח אותי מאוד! תודה רבה. אליסף

תשובה

שלום וברכה

א. אכן, יש שאלות רבות על שיטת הרמב"ם. גם כתיבתו שבענייני הלכה למשה מסיני לא נפלה מחלוקת נתקלת במקורות שונים שמלמדים אחרת. תירוצים רבים נאמרו על דברי הרמב"ם האלה, אולם הם אכן נותרו קשים. נראה מדבריו כי הוא מאמין כי לפני ימי שמאי והלל כמעט ולא נפלה מחלוקת, ובשל כך הוא כותב את שנכתב.
ב. מדברי המהר"ל אכן עולה כי המחלוקות לא החלו בימי שמאי והלל, כי אם מימי משה רבינו, והקב"ה לימד אותו כבר בשמיים את הפנים לכאן ולכאן. הפרק על משנתו של הרב ברויאר מדגים כיצד ניתן למצוא את המחלוקת כבר בתורה שבכתב עצמה.
כל טוב

כתבות נוספות