שאל את הרב

בהמשך לשאלתי על דרך הלימוד בחברותא גמרא

הרב יובל שרלו הרב יובל שרלו 20/01/15 20:19 כט בטבת התשעה

שאלה

בס"ד

שלום לכבוד הרב,

תודה מקרב לב על תשובתך! בהחלט עזרת מאוד! גם אם על חלק מהדרכותיך חשבתי לבד עם עצמי, הרי שקבלת חיזוק על דרך הלימוד מפי רב גדול מהווה דירבון ללמוד עוד יותר ועם יותר חשקת לימוד.

איך מתגברים על קושי השפה הארמית? כלומר, אני אכן נעזר בגמרא במהדורת שטיינזלץ וכבר מבין די טוב את השפה הארמית אבל עדיין מתקשה מאוד לעבור וללמוד מדף במהדורת וילנא שהוא כאמור ללא ניקוד וללא פיסוק (וללא פירוש). כיצד ניתן להתגבר על הקושי הזה? האם לימוד ושינון רב יביא בסופו של דבר לתוצאה המיוחלת של אפשרות לימוד גמרא גם מדף של מהדורת וילנא?

אגב, עד כמה באמת יש חשיבות ללימוד גמרא מדף המודפס במהדורת וילנא?

תודה!

תשובה





שלום וברכה

למעשה אתה לומד שפה זרה, במובן הכפול של המילה: גם העובדה שזו שפה ארמית בסוגיות רבות, וגם במובן האחר של המילה "שפה" – מדובר בסוג שיח אחר מהרגיל אצלנו. זהו אינו שיח אנציקלופדי, כי אם שיח דיאלוגי, וממילא המינוחים ואורח השיח שונים בצורה משמעותית.
אני לא מומחה בהוראת שפה. מה שאני יודע הוא שכיוון שמדובר בשפה שאינה מאוד מאוד רחוקה מעברית, וגם בשל העובדה שאט אט מתרגלים לתבניות הדיאלוג המופיעות בגמרא – הדרך המקובלת ביותר היא פשוט ללמוד עוד דף ועוד דף, בעזרת מהדורה מתורגמת, ואט אט להרגיש בטוח יותר ויציב יותר על הקרקע הלשונית החדשה.

קשה לי לענות על השאלה עד כמה חשוב ללמוד דווקא בש"ס ווילנא. חשיבות מיסטית או סגולית בוודאי אין, כיוון שלאורך הדורות הודפס הש"ס במהדורות שונות ובדרכי הדפסה שונות. אולם יש יתרון בסופו של דבר ללמוד באותה תבנית בה לומדים הלומדים השכיחים, ולמעלה מכך – מתרגלים בכך לקריאת טקסט רבני ללא סימני פיסוק וכדו', דבר המסייע ללימוד רחב יותר במקומות אחרים.

כל טוב ובהצלחה גדולה

כתבות נוספות