שאל את הרב

האם הרב יכול להסביר בבקשה את עקרונות ושיטת הלימוד של הגמרא בחברותא?

הרב יובל שרלו הרב יובל שרלו 18/01/15 20:03 כז בטבת התשעה

שאלה

בס"ד

שלום כבוד הרב,

האם הרב יכול להסביר בבקשה את עקרונות ושיטת הלימוד של הגמרא בחברותא?

האם כשזוג תלמידים לומד בחברותא אז אחד מבין השניים חייב להיות כזה שכבר למד בעבר בחברותא?

האם שני תלמידים שמעולם לא למדו בחברותא יכולים ישר להתחיל ללמוד יחד בחברותא גמרא?

על מה צריך לשים דגש בלימוד בחברותא?

תודה.

תשובה

שלום וברכה

מעולם לא חשבתי על הדרכה מסודרת ללימוד בחברותא, וזו פעם ראשונה שאני כותב על כך. ממילא מדובר בגישושים בלבד, בכתיבה ראשונית בלבד, ובניסיון לומר דבר מה משמעותי. אם הדברים מסייעים – אשמח להמשיך בהם.

א. לחברותא אין תנאים מוקדמים. כל שני אנשים הלומדים יחד – הם חברותא. מטבע הדברים, יש אפוא הרכבים אין-סופיים לחברותא. מבחינה מתמטית מדובר במספר הלומדים בחברותא כפול עצרת. זה המון.
ב. הדבר מלמד גם שאין כללים בחברותא. לעתים מדובר בחברותא בין שני אנשים מנוסים מאוד. לפעמים, חברותא של שני אנשים שבפעם הראשונה לומדים בחברותא. ובאמצע יש אין ספור אפשרויות של רמות. זה מה שנפלא בחברותא. כזה הולך – מצוין; כשלא הולך – מנסים יותר; ואם לא הולך – מחליפים חברותא, עד שנוצר 'קליק' לימודי, ששני הצדדים מתקדמים בו.
ג. אפשר ללמוד בחברותא כל דבר. גם גמרא. גם בפעם הראשונה. במצב כזה, כדאי ללמוד ביחד עם גמרא מהדורת שטיינזלץ, שנותנת אפשרויות רבות לפתיחה לימודית.
ד. הדגש צריך להיות על דבר אחד – שמבינים. למושג הבנה יש משמעויות מגוונות, ואני יכול להציע הצעה אחת שאף אני משתמש בה כל העת: לשאול את עצמנו בכל שלב מה היו האפשרויות של הגמרא להמשיך, וכאשר יש כמה אפשרויות – מה המשמעות של הבחירה שלה באפשרות הזו ולא באחרות. זו שאלת עזר שעוזרת מאוד.
האם עזרתי במשהו ?

כל טוב

כתבות נוספות