שאל את הרב

קין והבל

הרב יובל שרלו הרב יובל שרלו 08/01/15 14:45 יז בטבת התשעה

שאלה

בס״ד

וַיֹּ֥אמֶר קַ֖יִן אֶל־הֶ֣בֶל אָחִ֑יו וַֽיְהִי֙ בִּהְיוֹתָ֣ם בַּשָּׂדֶ֔ה וַיָּ֥קָם קַ֛יִן אֶל־הֶ֥בֶל אָחִ֖יו וַיַּהַרְגֵֽהוּ׃

לא רשום מה קין אמר להבל והמורה שלי לתנ״ך (בית ספר חילוני) אמרה שרמב״ן אומר שמי שכתב את התנ״ך בטעות לא רשם מה קין אמר להבל והדבר היה נראה לי לא הגיוני שזה קרה הרי דברי אלוקים אלה ובעיקר לא נראה הגיוני שהרמב״ן זצק״ל אמר את זה אז אמרתי לה שגם אם הוא אמר דבר דומה היא קנראה לא הבינה מה הייתה הכוונה והיא אמרה לי שאני טועה.. אז שאלתי היא האם הוא באמת אמר את זה ואם לא אז מה הוא אמר שהיא הגיעה למסקנה הזו? ואם הוא בכלל לא אמר את זה אז מה פירוש הפסוק? (כך אני יוכל להשיב ולזכות גם את תלמידי הכיתה) תודה לכבוד הרב

תשובה

שלום וברכה

יישר כוח על הרגישות שלך.
בוודאי שהרמב"ן לא אומר דבר כזה.
ראה את לשון הרמב"ן:
רמב"ן בראשית פרק ד
"...ועל דעתי, שהוא דבק עם ויהי בהיותם בשדה, כי אמר לו נצא השדה והרג אותו שם בסתר. ויתכן שנתכוון בהריגהו שיבנה העולם ממנו, כי חשב שלא יהיה לאביו זרע אחר עוד, גם פחד שלא יהיה עיקר בנינו של עולם מאחיו שנתקבלה מנחתו".
אם תקרא נכון תראה כי הרמב"ן כן מנסה לחשוף את האמצעי הספרותי שיאפשר לנו לדעת מה הוא אמר להבל. אפשרות אחת שהוא מעלה היא שהוא אמר לו "הבה נצא לשדה", לאמור: המילים "ויאמר קין אל הבל אחיו" הם המשך ל"ויהי בהיותם בשדה", וכאילו כתוב "ויהי בהיותם בשדה כי קין הציע להבל קודם לכן לצאת לשדה" ואז הרג אותו.
בכל מקרה, הרמב"ן כמו כל גדולי ישראל וכמו המדרש מנסה לשחזר את הדברים.
נראה לי כי הדברים היפים ביותר שנכתבו על הנושא הם של נחמה ליבוביץ:
http://www.nechama.org.il/pages/563.html

כל טוב ושוב יישר כוח

כתבות נוספות