שאל את הרב

יכול להיות שרוב הסיכויים שנגיע לגהינום?

חדשות כיפה חברים מקשיבים 03/01/15 19:02 יב בטבת התשעה

שאלה

שלום לאתר המדהים שבוע טוב וישר כח על הכל! רציתי לשאול אתכם שאלה שעלתה בי השבת.. דודה שלי ב"ה ממש חזרה בתשובה והיום דיבתי איתה ודיברנו על כיסוי ראש.. והיא אמרה לי שספרדייה שהולכת בלי כיסוי ראש או אם פאה תלך לגהנום.. והיא אמרה שגם הרב עובדיה יוסף אמר ככה על הבת שלו שהולכת אם פאה.. רציתי לשאול.. אם אישה באמת צדיקה! כיבוד הורים גמילות חסדים עזרה ותמיכה עצומים בסובבים אותה.. האם כל המצוות האלה מתבטלות כי אין לה כיסוי ראש?!! דודה שלי שאלתי אותה את זה היא אמרה לי שהיא לא מבינה את זה בדיוק ואמרה לי לברר אז ביררתי(; אבל באם זה נכון? אמרו לי פעם שיצר הרע יכול להופיע בכל מיני צורות.. ולדעתי היצר הרע גרם לה לומר את זה אולי כדי לגרום לי לפחד ולהיות עצובה.. זה אפשרי?

והשאלה הכי חשובה: אצל היהדות אין התקדמות?? הרי אם כל המצוות שלי לא שוות בגלל עברה אחת אולי עדיף לי לוותר מראש.. אוף מעצבן אותי שיש אנשים דתיים שיכולים ככה להרחיק כמה זמן אל חשבתי על גהנום.. אפשר בבקשה תשובה שבאמת תענה לי על השאלות? ותודה רבה ושוב ישר כח עצום כל הכבוד ושבוע טוב(-:

תשובה


שלום לשואלת היקרה!

שמחתי לקרוא שאלה שמביאה במילים את מה שלא מעט מביאים ברגש- אולי בכעס, או בפחד. אנשים כל חייהם מחפשים את הדרך המתאימה, ומגיע מישהו שמראה כאילו אין פה שאלה, ואין בכלל מקום למחשבות האלה, כי הדברים צריכים להיות בצורה הספציפית הזו, ולא משנה מה את חושבת.
בעיקר אני שמחה שאת לא מנסה להסיק מסקנות מתוך המשפטים האלה, הרבה אנשים מגיעים לזלזול בהרבה דברים בגלל משפט שנאמר שלא מתאים להם. את רואה את זה כהזדמנות לחקור עוד על האמת, ממקום נוסף..

השאלה הראשונה שלך היתה [מה מטרתם של הדיבורים האלה על הגיהינום?].
לפני הכל אני רוצה להדגיש- בתשובה הזו אני נותנת את הגישה שלי למצוות ולהחמרות. חלילה לא מתוך זלזול בדעות אחרות, זו דעתי בלבד, ויכול להיות שישנה אמת גם בגישות שאני לא מבינה אותן עד הסוף.
התשובה היחידה שאני יכולה להגיד לך בוודאות בקשר לאמירות של הגיהינום היא שאני פשוט לא יודעת, אין מישהו שהיה בבית דין של מעלה, ויכול לבוא לספר לנו מה קורה שם בדיוק. ולכן אני חושבת שהשאלה הזו אינה העניין.
מה שכן העניין הוא- למה אומרים אותם? המטרה הכללית מובאת בבירור- תעשו בדיוק כפי שאומרת ההוראה. ללא שיקול דעת וללא מחשבה. לכאורה, יש משהו ´מסוכן´ באנשים חושבים, כי אנשים יכולים לשלוט בהרבה דברים כל עוד הם פיזיים, המחשבות של האדם הן ברשות עצמו. ולכן הדרך האחרונה להצליח לכוון את האדם לחשוב לפי הדרך שהם בחרו בה תהיה דרך- הפחדות. אל תתלבטו, אל תשאלו, אל תחקרו- תעשו.

אני חושבת שיש בתפיסה הזו בלבול מסוים. ההבדל הדק בין יראה לפחד הוא משמעותי בעניין הזה. [יראה היא דבר שאמור לרומם], לגרום לנו לשאוף להתקדם ולרצות להיות קרובים יותר לדבר שממנו אנחנו יראים. הפחד הוא דבר שמפיל אותנו, גורם לנו להתכווץ ולרצות להיעלם, מהדבר שממנו אנחנו מפחדים אנחנו מנסים להתרחק כמה שאפשר, לברוח.
ואני מאד מסכימה עם מה שאת אומרת, יכול להיות שהמטרה היא להפחיד ולהעציב, כי בן אדם עצוב ומפוחד לא יבנה לעצמו דרך שהוא מאמין בה- כי בשביל זה הוא צריך להאמין שהוא מסוגל לבחור דרך ושהיא יכולה להיות הכי טובה בשבילו- ואיך בן אדם עצוב ימצא את הכוחות לעשות את זה?

ובגלל זה, בגלל ההבנות האלו, אני חושבת שחשוב לדעת לסנן את ההפחדות האלו, ולא להגיע לעצבות מזה. מטרת המצוות היא להביא אותך למקום טוב יותר, לקדם אותך, להיות בן אדם טוב יותר כיחיד וכעם. ואמירות שמפילות אותך, אני לא חושבת שמביאות למטרה הזו. מחשבה, וחקירה, ובחירות נכונות- יכול להיות שיביאו אותך לקיום של אותן ההחמרות והמנהגים, אבל ממקום אחר לגמרי, מרומם יותר.

ולשאלתך השניה- [האם היהדות לא יכולה לראות מעבר לחטא קטן ולראות את הדרך הכללית וההשתדלות של הבן אדם?].
אז לצערי אני שוב אגיד לך שאין לי את הדרך לדעת מה המשקל של כל מצווה וחטא בבית דין של מעלה, אבל אין בי ספק שהדברים הם לא שחור ולבן- אין צדיק מוחלט ורשע מוחלט. זה לא שעברה אחת וזהו, הלך עליך. אנחנו עוברים כל החיים דרך של טעויות ותהיות, שהן חלק מהתהליך הבריא של אנשים. והקב"ה מזמין אותנו לבוא, להתלבט, לחשוב ולבחור- בטוב או ברע. אין פסול בלהתקשות בדרך, כל עוד האדם ממשיך ללכת בדרך ומנסה להגיע למקום הנכון והטוב.

למרות שנשמע שאת מעבר למכשול הזה, חשוב לי להגיד שוב- [אל תפחדי]. אל תפחדי לשאול, לברר, לחקור. כל עוד המטרה היא להתרומם ולהגיע לטוב ביותר ולנכון ביותר, ומתוך שמחה, זה אפילו מבורך.
מקווה שהצלחתי לענות ולהרגיע. את מוזמנת להמשיך לשאול כל שאלה שעוד נשארה!
הרבה הצלחה!
אביטל
Avitalb63@gmail.com

כתבות נוספות