שאל את הרב

הגדרות הלכתיות חדשות

הרב יובל שרלו הרב יובל שרלו 30/12/14 16:51 ח בטבת התשעה

שאלה

שלום רב כבוד הרב.

אני תלמיד ישיבת הסדר, מתגייס עוד מעט. במסגרת ההכנות לקראת הצבא למדנו (בחברותא) על צירוף אנשים שלא מקפידים על קלה כחמורה (חילונ"ים בלעז) למניין.

העניין הוא שבכל ההגדרות ההלכתיות אין באמת מענה להגדרה טובה של רוב העם היום מבחינה הלכתית, מצד אחד אנחנו כבר לא אנוסים ורוב הציבור יודע מה צריך לעשות..

מצד שני כמובן שרוב האנשים המדוברים לא בדיוק "מומרים לתיאבון". האם ניתן לקבוע הגדרה חדשה ובכך לא לחטוא לאמת באמירה "טוב להקל ולקרוא להם תינוקות שנשבו" ומצד שני לא לשקר ולהגיד שהם מומרים לתיאבון (ואף להכעיס)

לא התנסחתי כמו שצריך אבל הנושא מאוד חשוב לי ואני קצת נבוך.

תודה רבה

תשובה

שלום וברכה

האתגר שאתה מציע בשאלתך הוא אכן האתגר הגדול ביותר הקיים בהלכה.
מסורת הלכתית היא שכאשר עולה שאלה חדשה – אין ההלכה ממציאה קטגוריות חדשות, אלא ממיינת את התופעה החדשה לתוך קטגוריות הלכתיות קיימות: חשמל - בונה, מבעיר, עובדין דחול וכדו'; מדינה – פיקוח נפש, דרכי שלום וכדו'; וגם בנושא בו אתה דן. התשובה המוקדמת ביותר שאנו מכירים היא תשובתו של בעלי ה"ערוך לנר", והוא בוחן בה כיצד להגדיר את התופעה החדשה: תינוק שנשבה, מומר, אומר מותר, וכדו'. הגמרא אפילו כותבת כי זו דרכה של ההלכה, בכך שהיא מגדירה את דין "מעמד שלושתן" כהלכתא בלא טעמה, וכפירוש התוס' שמדגיש שבדין זה אכן הומצאה קטגוריה חדשה, וזה חריג מאוד.
זו דרכה של ההלכה, ואכן לעתים נוצר מתח קשה ביותר בינה ובין המציאות ואז התחושה היא קשה – בדיוק כפי שאתה מתאר.
ככל הידוע לי בסוגיה זו – אף אחד לא המציא קטגוריה חדשה, ולא קיבל את הרעיון שנגדיר "חילוני" כקטגוריה הלכתית חדשה. אמנם, הדינאמיקה ביחסים לחילוניים עדיין קיימת, אך לא בהגדרות ובקטגוריות חדשות, כי אם בתוך הקטגוריות עצמן. לדוגמה, גם לאחר ההגדרה התיאורטית של חילוניים כ"תינוק שנשבה" – עדיין יש מרחב עצום של דיון בשאלה מהי המשמעות ההלכתית של הגדרה זו. יש הרבה אפשרויות להכריע מהי המשמעות ההלכתית של כך, וכאן יש אפשרויות רבות להשפיע על דרכה של ההלכה.

האם קבלת תשובה לשאלתך ?

כל טוב

כתבות נוספות