שאל את הרב

בירור שאלות

הרב גלעד שטראוס הרב גלעד שטראוס 23/12/14 23:11 א בטבת התשעה

שאלה

שלום כבוד הרב, יש לי מספר שאלות בתחומים שונים.

1. מותר להוריד שירים מהיוטיוב שהמבצע של השיר העלה אותם לאינטרנט?

2. אם קניתי דיסק מותר לי להעביר את השירים שלו לפלאפון שלי?

3. איזה נגיעה מותרת בין אחים מעל גיל מצווה ואחים שקרובים לגיל מצווה (11-12)? מותר לישון עם אח בחדר?

4. עד כמה צריך ללכת רחוק עם ההלכה של "דינא דמלכותא דינא"? כשאני עוברת על כל חוק במדינה זה בעצם עבירה?? הרי לפעמים המדינה לא הולכת לפי ההלכה..

5. חיפשנו כמה חברות הלכה מוגדרת לכיסוי פתח הצוואר ולא מצאנו.. מותר שיראו את עצמות הבריח? הרב מלמד כותב הלכות צניעות אך לא מדבר על נושא זה כמו רבנים אחרים שחיפשתי בספרים שלהם..

6. האם כל מכירת חמץ, שעון שבת, פרוזבול וכדומה הם לא פשוט דרכים להתחמק ממה שהתורה ביקשה ממנו ולהישאר לפי ההלכה? זה לא קצת לעבוד על עצמינו?

סליחה שערבבתי כמה נושאים ותודה רבה,

תשובה

בס"ד
שלום רב,

1. אסור להוריד מחשש גזל.
2. מדיסק שקנית מותר לך להעביר לשמיעה פרטית שלך
3. לישון בחדר מותר.
לענין נגיעה בין אח ואחות (ציטוט תשובה של הרב יעקב אריאל): נגיעת חיבה כמו בין איש ואישה זרים היא בכלל עריות שאסורות מן התורה באיסור חמור,
נגיעה רגילה בין אח ואחות אינה אסורה מן התורה אולם הרמב"ם ממליץ להימנע מחיבוק ונישוק.
4. דינא דמלכותא (ציטוט דברי הרב יעקב אריאל)
יש השוללים את תוקפו של דינא דמלכותא בא"י כיום מסיבות אידיאולוגיות, בגלל אופיה החילוני של המדינה.
לדעתנו יש להבחין בין המדינה כמות שהיא לבין הממשלה והכנסת. ממשלה וכנסת הולכות ובאות, המדינה עצמה אינה לא דתית ולא חילונית.
גם אם המדינה הייתה חילונית, כביכול, הרי גם אז היינו כולנו זקוקים לדרכים ולגשרים, לבתי חולים ולבתי ספר, למשטרה ולצבא רווחה ולכל יתר הצרכים שכל אזרח בעולם זקוק להם. ובלא מסים אין שום אפשרות לקיימם. וכל אלו הרי משרתים את כלל האוכלוסיה, בין הדתית בין החילונית. היעלה על הדעת ששומר מצוות פטור מלהשתתף במימונם? (במה הדבר שונה ממסי ועד בית שהם חוקיים לכל הדעות?)
אומנם חלק מהמסים מופנה למטרות שליליות, לדעת חלק מהאוכלוסיה, אך באותה מידה חלק אחר, והוא הגדול יותר, מופנה למטרות חיוביות, שאף הן אינן לרוחן של חלקים אחרים באוכלוסיה, כגון תמיכה במשפחות ברוכות ילדים, ישיבות ומוסדות תורניים, רווחה לאוכלוסיות עניות וכו'. מהיכן ימומנו כל אלו, אם כל הנהנה משירותים אלו ייפטר מתשלום מסים בתואנה שדינא דמלכותא לאו דינא? וכבר אמרו על כגון דא "יש ברירה". כלומר, מסיו של כל אדם מממנים את צרכיו. גם התורם למוסד תורני אינו בטוח שכספו לא יממן את חלקו של המתרים והוצאות מיותרות אחרות שאינן בהכרח תורה לשמה...
גם אם יש אולי מקום להבעת מחאה נגד מימון תופעות שליליות בכספי המסים, שכרה של מחאה זו ע"י הימנעות מתשלום מסים יוצא בהפסד הגדול של חינוך הציבור לגנוב ולרמות. למחאה יש דרכים אחרות יעילות יותר.
ויהי רצון שנזכה כולנו לצמיחת קרן מלכותו של דוד משיח צדקנו במהרה בימינו.
5. (ציטוט דברי הרב אפרתי) ההכרעה המקובלת אצל גדולי האחרונים (רש"ז אוירבך ועוד) היא שיש לכסות החל מבליטות עצם החזה סמוך לסוף הצואר.
אולם גם אם מגלה מעט יותר מזה, אין מקור ברור לאיסור. רק שלא יהיה פתוח הרבה יותר (כגון מחשוף וכדומה), ושלא יהיה מכוון כדי למשוך עיני עוברים ושבים.
והכל יהיה לשם שמים ובמחשבה תחילה.
6. הדרכים הללו התבררו והותרו על ידי גדולי חכמינו. אין כאן מקום לברר את הפרטים אבל את יכולה לסמוך על הדרכים הללו בלב שלם.
יש הערמות שנחלקו עליכם כמו היתר מכירה בשביעית.

כתבות נוספות