שאל את הרב

שותפה למשרד בשנת אבל

הרב יובל שרלו הרב יובל שרלו 23/12/14 22:30 א בטבת התשעה

שאלה

שלום כבוד הרב,

אני עושה שירות לאומי במקום צבא. לי במשרד יש שותפה שהנה דתיה, אני מסורתי. לפני חודש נפטר אביה של אותה שותפה למשרד. אצלנו יש בשילוב ים הטלפון רדיו שאני אוהב לשמוע (גלגלצ). אותה שותפה אמרה שהיות שהיא בשנת אבל אני צריך לכבד אותה ולא לשמוע בכלל את הרדיו. בגלל שאני עובד הרבה עם הטלפון המשרדי לשמוע באוזניות הנה אופציה לגמרי לא נוחה. אני לא אדם דתי אך מאמין ולושב שיש כאן קצת כפייה של האבל עלי ואני מרגיש שאיני צריך לסבול בגלל זה שנה. לא ניתן לעבור משרד. יש לציין כי היא רואה במחשב תוכניות בידור שונות. כיצד היית ממליץ לי לנהוג? האם לשים את הרדיו בעוצמת קול נמוכה יחסית מתקבל על הדעת? אודה לתשובתך.

תשובה

שלום וברכה

אחלק את תשובתי לשני חלקים:
מבחינה הלכתית, טענת השותפה שלך אינה נכונה. העובדה שלה אסור לשמוע מוזיקה אינה מחייבת אותך לא לשמוע. אם אתה שומע, ובשל כך היא נאלצת לשמוע - אתה לא חייב לכבות את הרדיו, והיא לא חייבת לצאת מהחדר, שכן ישנה הלכה העוסקת במצב זה הנקראת "הנאה הבאה לאדם בכל כורחו". אין זה גם הגיוני לתבוע ממך לא לשמוע מוזיקה בשל שנת האבל שלה, וההלכה לא תובעת את זה.
החלק השני הוא החלק האנושי. עשה ככל יכולתך לפגוע בה כמה שפחות. אם מבחינתך אפשר לשמוע מוזיקה יותר בשקט כחלק מההתחשבות שלך בה - יפה כי תעשה זאת, על אף שאינך חייב.

האם אתה יכול ללכת בדרך זו ?

כל טוב

כתבות נוספות