שאל את הרב

הכנה לשנת מדרשה

חדשות כיפה חברים מקשיבים 12/12/14 12:31 כ בכסלו התשעה

שאלה

בס"ד

שנה הבאה בע"ה אני רוצה לעשות שנת מדרשה.ככל שאנו עושים הכנה אז הדבר נעשה יותר משמעותי ובונה כמו לדוגמא מישהי שטסה למסע לפולין ככל שההכנה שלה תהייה יותר טובה המסע יהיה בשבילה יותר משמעותי,בונה והוא יהיה אירוע מכונן בחייה שהיא תקח אותו להמשך חייה.

אני רוצה לנצל את השנת מדרשה לבנות בה את עצמי ולברר עם עצמי דברים אך רציתי לשאול אתכם איך להתכונן לשנה הזו?מה עלי לעשות ולברר עם עצמי כדי שזו תהיה שנה משמעותית שבה אכיר את עצמי,אלמד,אברר,אשאל..?

תשובה

ענבל יקרה,

מתוך השאלה שלך, אני מניחה שכבר בחרת מדרשה. ברור לי שבדקת היטב לפני, שאלת והתייעצת. זה נפלא בעיני שאת הולכת להקדיש שנה מהחיים כדי להמשיך לחיות אותם טוב יותר ובחיבור גדול יותר לעצמך ולה´. וכמה טוב שאת רוצה להכין את עצמך לקראת הטוב הזה.

אני רוצה להעתיק לך דברים שכתבה מישהי שגם קוראים לה ענבל, אחת המשיבות שלנו, שלמדה במדרשת תכלת בצפת (צפנת לשעבר).

"נתחיל בכך שלמדרשה לא הולכים כדי לדעת, הולכים כדי להשתנות. מי שחושבת שהיא תלמד והדברים לא יגעו בה למעשה- טועה, ואין לה מה לחפש במדרשה. אולם מי שמעוניינת לברר, לבדוק, להעמיק, לתת מענה לשאלות עמומות מתקופת התיכון, להתעסק בתכנים שלא נגעה בהם לפחות שנה-שנתיים ואולי בעצם מעולם - זה המקום וזה הזמן.

מדרשה היא לא תיכון. כאן לא בוחנים אותך על הספק וידיעות, כאן המבחן הוא החיים. המבחן הוא מה עשה לך הידע. המבחן יכול להיות שנה אחרי ולעיתים אף יותר מכך. המבחן יהיה - איך יראו ילדיך ואיזה חינוך תעניקי להם. איך תראה הזוגיות שלך ואיזה חיים יהיו לך ביומיום. כאן אין משמעת מעיקה שגורמת "אנטי" ואין התנצחויות. יש הרבה פתיחות והרבה התרחבות- שלך, של הנשמה שלך ושל החברות שאיתן את עוברת את החוויה.
כאן לא תקבלי ציונים על עבודת ה´ שלך. כאן זו את מול עצמך, מול הרף שאת מציבה לעצמך. כאן המבחן הוא איך את חוזרת הביתה ואיך את מתייחסת לאחיך ולחברות בחדר. כאן עומדים במבחן המידות שלך, ההליכות שלך ויחסי האנוש שלך.

כאן נפגשים עם עולם הספרים היהודי. כאן מגלים אוצר שאין שני לו, נחשפים לתכנים ייחודיים, לדרך, להנהגה. כאן לומדים איך מתרכזים בתפילה, איך פוגשים את אלוקים כל יום - כל היום, ולא רק בשבת בבית הכנסת. בשנה הזאת מעצבים זהות. מבררים, בונים, גדלים.

במדרשה למדתי לפלס לעצמי דרך, בין הרים וגאיות, בין העולם הקר שבחוץ לבין חיי תורה אידיאליים. למדתי הלכה מתוך ספר, שחור על גבי לבן. וגם גיליתי שיש בעיה בצורה בה חונכנו, אנו, האליטות מהציבור הדתי. שכן אותי מעולם לא לימדו מה זה פרוש: "מלא כל הארץ כבודו", ומה כן מתאים לבת מלך לעשות.

לא הגעתי למדרשה כדי לקנות כלים ללימוד, זה לא התפקיד שלי כאשה - להתחפר בסוגיות גמרא או מוסר, גם לא "עין אי"ה" בעמקות, או אורות התשובה בפלפול - זו עבודתם של הגברים. מה שרלוונטי לחיי זה איך להיות אמא ורעיה טובה, אשה יהודיה כשרה. הכל בתיאום עם רצונו של היושב במרומים.
במדרשה למדתי שה´ איתי גם באוניברסיטה, גם בקניון, גם כשאני מכינה עוגיות וגם כשאני מחליטה מה ללבוש הבוקר. התאהבתי בו. באלוקים. זכיתי להכירו בצורה מהותית, שחשפה אותי לרבדים עמוקים.

התחושה הזו הולכת איתי עד היום, לכל מקום. נכון, התחושה דוהה, אולם העיקר הוא היניקה, מבית המדרש, החיבור התמידי, הדמויות התורניות שבכל ביקור בין מבחן למשנהו, בין עומס אחד לאחר, הן מאירות אלי פנים, באהבה וקבלה ורוצות לשמוע איך החיים שם בחוץ, מחזקות ונותנות מטען לעוד חודשיים של מלחמה יומיומית.

רחמנא ליבא בעי. הכלים, דפי הגמרא, פרקי התנ"ך, כל אלו רק מסייעים להגיע לכך. ה´ איננו תר אחר שאלות חוקרות ומפולפלות, הוא רוצה פשטות, תמימות, אהבה ויראה. מצוות, הלכות, דייקנות וזריזות.

מה שנשאר זו הידיעה שהוא שם, תמיד, מחכה לשמוע אותי, את כולנו, מחייה את הניצוץ האלוקי שבנו, את הנשמה שנתן בקרבנו.
לכו ללמוד במדרשה. תגדלו, תפרחו, תתעופפו. העיקר שבסוף תדעו, בידיעה שאין שני לה, שיש בורא לעולם ויש מנהיג לבירה. וזו כל התורה כולה."
עד כאן הדברים של ענבל.

איך את מכינה את עצמך לשנה יקרה כזו?
כותבת לך רשימה של שאלות לדוגמא שיכולות לתת לך כיוון:
(1)יש לך שאלות באמונה? יכולה לאסוף אותן, לחלק לנושאים ולהכין רשימה מסודרת?
(2)האם יש דמויות תורניות שמלמדות במדרשה שתרצי לפגוש מקרוב?
(3)אם יש בחירה בין שיעורים/סדנאות/מפגשים, להחליט בבחירה מושכלת: איזה סוג שיעורים
גורם לך לגדול?
(4)במסגרת של הלימודים איך את נותנת מענה אמתי גם לשכל וגם לנפש שבך, שרוצה מרחבים
ומחפשת להרגיש ולחיות?
(5)עם אילו בנות נכון לך להתחבר ולשתף. חברות שיתנו לך תחושת ערך עצמי גבוה, בטחון במי
שאת. שתהיה לך סביבה תומכת ושיהיה לך כיף והמון חוויות טובות שתקחי איתך להמשך
החיים מהשנה הזו.
(6)אם יש שיעור שעוסק בבניין המידות, איך להפיק ממנו את המירב? כי אין בעולם האנושי
ובחיבור בין בני אדם ערך גבוה יותר ממידות. המידות הן מי שאנחנו. ועם התוכן הזה שאת
הולכת לבנות ולחזק בתוכך את יוצאת אחר כך לעולם, לאיש שלך ולמשפחה שתהיה לך בע"ה.
(7)בתוך המסגרת הזו, לתת לעצמך מדי פעם זמן ומרווח להתבונן על מה שעשית עד עכשיו, כמה
טוב אספת בתוכך ולשמוח בו ולהודות עליו לה´ שנתן לך אותו והעביר אותך את התהליך הזה.
(8)אם במדרשה יש זמן להתנדבות. אחרי שמצאת מקום שבאמת צריך אותך, מה את בוחרת לתת
מעצמך בזמן הזה, ואיך את עושה את זה הכי טוב?

ב"הצלחה יקרה,
שתהיה לך שנה עמוקה ונוגעת עם המון רגעים שיאירו בך חיים שלמים

ממני נועה, חברים מקשיבים


כתבות נוספות