שאל את הרב

דתיים לאומיים מקפידים פחות על ההלכה?

חדשות כיפה חברים מקשיבים 07/12/14 19:29 טו בכסלו התשעה

שאלה

שלום!

אני קרוע בין שתי דרכים בעם ישראל, בין החרדים לדתיים לאומיים.

מצד אחד בחברה הדתית לאומית יש הרבה רצון לעשות טוב, והרבה אידיאלים והרבה מסירות לעם ישראל והליכה לצבא, ומסירות נפש בצבא, מה שאין בחברה בחרדית, אך מצד שני נראה שבחברה החרדית ממש מקפידים על ההלכה על כל סעיף וסעיף באהבה רבה והרי מה זה עם ישראל אם לא התורה??

האם זה נכון שבחברה הדתית לאומית ההלכה היא בעדיפות נמוכה יותר?

למה?

תודה רבה

תשובה

שלום חגי!

שאלך יקרה וחשובה מאוד מאוד!

היא נוגעת בנושא מאוד חשוב ורגיש וכל הכבוד שאתה עוסק בעניינים החשובים האלו.
חשבתי להעתיק לך תשובה שכתבתי לא מזמן עבור מישהי ששאלה שאלה דומה.
מקווה זה יספק את שאלתך.

הנה התשובה :

שלום!

באמת שאלת שאלה חשובה מאוד מאוד, כל הכבוד. אני באמת מאוד מעריך.
הלוואי וכל עם ישראל יחוש את אהבת התורה שלך, וילמד ממך. זה באמת משהו מיוחד, זכית.

הלכה זה באמת הדבר הכי חשוב בחיים, כמעט. מה לפני ההלכה? קבלת עול מלכות שמיים. וכך כתוב במשנה במסכת ברכות פרק ב,ב "שיקבל עליו עול מלכות שמיים תחילה ואח"כ עול מצוות". אנחנו מקיימים הלכה כי זה רצון ה´ וזה הדבר הכי חשוב בחיים, לקבל על עצמינו עול מלכות שמיים. לפני הכל.
וכל האידיאלים שיש בעם ישראל בכלל ובציונות הדתית בפרט, הם טובים בגלל שהם רצון ה´, בגלל שה´ רוצה שנהיה טובים יותר. ה´ רוצה שיהיו לנו מידות טובות ונתקן את העולם, ולכן יש ערך לכל האידיאלים שלנו ואנחנו תמיד רוצים את הטוב שה´ רוצה, שהוא טוב יותר מכל טוב שאנחנו יכולים להשיג, ותמיד אנחנו מחפשים לחיות את האמת והטוב ולא רק את הטוב כפי שהוא בראיה שלנו.

כתבת שיש בציונות הדתית הרבה אידיאלים אבל מה עם הלכה?

לפי מה שכתבתי, צריך לראות את הדברים אחרת, אין הלכה ואידיאלים כשני דברים נפרדים. הלכה אצל החרדים ואידיאלים בציונות הדתית. לא. שני הדברים כאחד הם חשובים מאוד מכיוון שהם רצון ה´ ואנחנו חייבים בשניהם.
ואת צודקת לגמרי. כל אידיאל שפוגע בהלכה, יש בו בעיה. ואדם ששומר רק הלכה ואין לו נטיה לדברים אידיאליים ושאיפות גדולות, גם הוא חסר מאוד(לא נדון כרגע בשאלה מה עדיף.. רק הלכה או רק אידיאלים..)
אלא גם ההלכה וגם האידיאלים יש להם מטרה אחת – לעשות רצון אבינו שבשמיים. ואין דבר כזה אידיאל שהוא נגד רצון ה´. זה כבר לא אידיאל, ואין דבר כזה אידיאל שפוגע בהלכה, כי זה כבר לא אידיאל. ואין דבר כזה אידיאל שיפגע אפילו בהלכה הכי קטנה. כי כל האידיאלים האלה מטרתם להיטיב לקדושה, להיטיב לתורה, להיטיב לעם ישראל, להיטיב לצה"ל, להיטיב לחלשים, לתקן עולם ועוד. זה ממש רצון ה´, וצריך לעשות אותם במסירות כמו שמקיימים את המצוות, אז איך אפשר להיות אידיאליסט ולא להקפיד בהלכה?? האידיאל הראשון זה לשמור על ההלכה במדוייק!

טוב, אז בנתיים מה יש לנו?
אנחנו רוצים גם לקיים מצוות וגם להתמסר לאידיאלים, כי שניהם זה רצון ה´.
ולכן זה שבציונות הדתית מדברים על אידיאלים וגם עושים ופועלים זה דבר נפלא, (הערה : יש לזכור שמפעלי חסד עצומים ודברים נוספים קיימים לא רק בציונות הדתית אלא גם בחברה החרדית וגם בחברה החילונית.)
החברה הדתית לאומית מתייחדת בכך שהיא מקבלת לתוכה את כל גווני עם ישראל. גם כאלה שלא הכי מקפידים על כל המצוות. וזו מעלה גדולה מאוד, חברה שלא עושה חלוקה בין אשכנזים לספרדים, עשירים עניים, חכמים טיפשים וכד´ אלא מקבלת את כל עם ישראל לתוכה.
מעלה גדולה מאוד, אך! זה גם יוצר באמת בילבול גדול.
מכיוון שזה נראה כאילו אפשר להקל במצוות ואפשר לא לקיים הכל. כי בבית ספר אחד יכולים להיות גם צדיקים וגם פחות... אך כבר אמרנו שכל מטרת החיים זה לעשות את רצון ה´, לעשות את האמת, איזה טעם יש לחיים אם הם לא לפי האמת?? ואיזה טעם יש לחיים אם אפשר להתבלבל ולחשוב שלא צריך להקפיד בכל המצוות?

[ולכן חד משמעית, בנושא הזה של קבלת עול מלכות שמיים ועול מצוות, ברור שצריך להיות כמו ה"חרדים"! אין בזה בכלל שום שאלה!]
ברור שאי אפשר לחפף בשום מצווה. כולם רצון ה´ וכולם זה התורה של עם ישראל ואת כולם אנחנו מקיימים באהבה עם כל ההקפדות.
מי שלא עושה כך, זה לא בגלל שהוא דתי לאומי. זה בגלל שהוא "עני בתורה" וזהו. פשוט.
הוא לא חפניניק בכוונה, זה לא מרוע או מזילזול, אלא מעניות של תורה, זה בא מחוסר של אמונה, זה בא מהתרבות החילונית שהשתלטה עליו ועוד כואב אך בסופו של דבר הוא "מחפף" בקיום מצוות. וזה דבר גרוע.
ובגלל שהחברה הדתית לאומית מגוונת מאוד, ומקבלת לתוכה כל מי שרוצה, אז יש בה הרבה את הבילבול הזה. וברור שזה קשה מאוד וכואב מאוד וחבל מאוד.
[ולכן אני הייתי מציע לך לא לחשוב את עצמך כדתית לאומית או חרדית. אלא כיהודיה בת לעם היהודי בארץ ישראל שמה שחשוב לה זה לעשות את רצון ה´ באמת!]
האידיאל הראשון זה לקיים את כל ההלכה, כמובן. אך לא די בזה! כי לקבל עול מלכות שמיים זה לא רק לקיים מצוות אלא גם לעזור לעם ישראל. איך? כמובן ע"י מפעלי חסד ואידיאלים רבים אחרים.
והנה שאלה האם יש מפעל חסד גדול יותר מצה"ל שמגן על כל עם ישראל בחירוף נפש שלא יתואר?
החברה החרדית לא שותפה בעשייה בצה"ל. כלומר הם בוודאי שותפים בתפילות לחיילים וכד´וכמובן הם מחזיקים את הישיבות ועוד הרבה דברים טובים וחשובים לא פחות, אך אבל הם לא בפועל אוחזים נשק ולוחמים. אז אם את רוצה לעשות את רצון ה´ באמת, אז צריך גם להיות שותף לצה"ל – אין הכוונה שתתגייסי כמובן – אלא הכוונה שותפות, אהבה ותמיכה כללית בצה"ל.
אך זה לא רק זה, אם רוצים באמת לעשות את הטוב האמיתי לפי רצון ה´, אז יש עוד מצווה מאוד חשובה, והיא מצוות יישוב ארץ ישראל, שחז"ל כתבו עליה שהיא שקולה כנגד כל המצוות. ברמב"ן בספר המצוות מצוות עשה ד´ משמע שהמצווה היא הקמת מדינה. כלומר יש מצווה להקים מדינה בארץ ישראל.
החברה החרדית לא מסכימה עם זה שמדינת ישראל שלנו היא קיום מצווה מהתורה.
ולכן שאמרת כשנעלה למעלה לא ישאלו אותנו אם חגגנו יום העצמאות, אני דווקא חושב שכן ישאלו אותנו אם חגגנו יום העצמאות ואם היינו שותפים לצבא, זה מצווה כמו כל שאר המצוות.
[אם רוצים לקבל עול מלכות שמיים לגמרי באמת, אני מציע לך לקחת את הטוב שיש בכל עם ישראל! להיות "חרדית" לגמרי בקיום מצוות, לימוד תורה ובאהבת ה´ לגמרי, להיות דתית לאומית בקשר למדינה ובהליכה לצבא ובאהבת כל עם ישראל, בכל האידיאלים שיש לנו שהם כולם מתבססים על זה שהם כולם רצון ה´.
קבלי עול מלכות שמיים באמת!]
אין בזה בכלל שום שאלה, צריך להיות יותר חרדי מהחרדים בשמירת הלכה ומסירות על התורה, להיות יותר ציוני מהחילונים במסירות נפש בצבא ועל ארץ ישראל, כל אלה הם רצון ה´ ג"כ.
(ועוד משהו קטן שכתבת ודי צרם לי. מה שכתבת שהיית רוצה שחברותייך ילכו עם גרביים. כמובן שזה דבר טוב ללכת עם גרביים, חשוב מאוד להיות צנועה והצניעות זו תכונה נשית יהודית , הצניעות.. אך תיזהרי לחזק את עצמך ולא להסתכל על אחרות. כלומר אם את יכולה לחזק אותן ולדבר איתן, בשמחה אז למה לא. ואם הן לא רוצות לשמוע, אז תתחזקי את בעצמך. שלא תהפכי להיות במקום עם עין טובה ואהבת ישראל, לאחת שכל היום רבה עם חברות שלה על המצוות שהן מקיימות או לא..)

ובסופו של דבר יש גם בציבור הדתי לאומי קבוצות תורניות שמקפידות על קלה כבחמורה לגמרי כמו החרדים ואפילו יותר. והם גם הולכים לצבא ועוד. לדוגמא תלמידי הישיבות הם כמובן מלאים בתורה ובמצוות כרימון, אך לא רק הם אלא עוד רבים מאוד שהולכים לאורו של מרן הרב קוק שהיה "חרדי", אך היה כולו שייך לעניין תורת ישראל, כלל ישראל וארץ ישראל.

ולסיכום, הגמרא כותבת שאין אדם למד אלא במקום שליבו חפץ. כלומר אחרי הכל, כל אדם נמשך לדרך מסויימת לפי מה שהנשמה שלו קוראת לו.
אז אם אחרי כל ההסברים והבירורים שתערכי את מרגישה שאת רוצה להיות "חרדית", אז כמובן שזה בסדר גמור, רק כדאי לעשות צעד כזה בצורה זהירה ומדורגת. כי זה צעד מאוד משמעותי.
שוב, ייתכן שזה בסדר אבל בצורה מדורגת, וכדאי להתייעץ לפני כן טוב.

שוב אני מעריך מאוד מאוד!
חיזקי ואימצי בכל מעשי ידייך וה´ יברכך בכל אשר תעשי!

מה אומר לך, עם ישראל כולו מבורך. הכי טוב להיות שייך לכל עם ישראל לכל פלגיו.

מקווה שעזרתי לך אם לא אשמח לענות על עוד דברים
בהצלחה רבה בכל

כתבות נוספות