שאל את הרב

קריאה בכף היד

חדשות כיפה חברים מקשיבים 01/12/14 23:27 ט בכסלו התשעה

שאלה

שלום חברים מקסימים:)

מה שלומכם?

אולי זאת שאלה שמתאימה יותר ל"כיפה" מאשר אליכם, אבל אליכם אני יותר מתחברת...

רציתי ללכת לפסיכולוגית כדי להבין כמה דברים על עצמי ולהרגיש יותר בטוחה ושלמה עם עצמי. מתברר שזה עולה מלא כסף...

אמא שלי הציעה לי ללכת לחברה שלה, שהיא קוראת בכף היד. אז הלכתי. היא אשת רב ומאוד נחמדה, היה לי ממש כיף איתה. היא אמרה לי דברים על עצמי ועל קווי האופי שלי, שידעתי את רובם, והם היו ממש נכונים, וחיזקה אותי.

עכשיו אני חושבת שאולי יש בזה ח"ו משום מנחש, או משהו כזה? היא אומרת שהאר"י או המהר"ל או רב אחר עסקו בקריאה אך גנזו את הסודות של זה כי זה היה עמוק מדי כנראה. היא גם אומרת טיפה דברים על העתיד, גולשת קצת למיסטיקה.

מה דעתכם? האם יש בזה בעיה?

תודה רבה!

תשובה

ב"ה
שלום וברכה!
מאז ומתמיד האדם רוצה לדעת מה יהיה איתו הלאה, מה הם הדברים שעומדים ובאים עליו, ולתכנן את מעשיו על פי אותם דברים.
התורה מתייחסת לכך, ובסוף הפרשה שעוסקת באיסור ההליכה לכל אותם אנשים שחוזים את העתידות, כתבה: ´תמים תהיה עם ה´ אלוקיך´, והכוונה כמובן לא לתמים- טיפש חלילה, אלא תמים מלשון שלימות (כמו שה תמים- שלם, יעקב איש תם- שלם).
דהיינו ההדרכה העקרונית של התורה היא ב´מופלא ממך אל תדרוש´, תפנים את ההבנה שהקב"ה הוא זה שמוביל את העולם, וכל התהליכים שמתרחשים בעולם הם רק מכוחו.
ויותר מכך, אנו יודעים שלאדם חולה נוהגים להוסיף שם לעיתים, או מתפללים עליו, ולכאורה הדבר קשה, אם הגורל שלו הרי ידוע, מה יעזור שינוי השם או מה יעזרו התפילות?
אלא שהשם שמוסיפים או התפילות שמתפללים בעצם פועלים שהמציאות שלו היא אחרת, שונה.
לכן למרות שבשלב מסוים היה ברור שהוא ימות, על ידי פעולות שונות של האדם המציאות משתנה.
לכן באופן עקרוני אין ללכת לכל מיני חוזי עתידות למיניהם גם משום שאין לדרוש בהם, וגם משום שעל ידי מעשי האדם הכל יכול להשתנות.
אמנם ישנם אנשים בעלי רמה רוחנית גבוהה ומיוחדת שמכח קדושתם יכולים להבין איך תיראה המציאות בעתיד, אם זה על ידי נבואה כפי שהיה עד סוף ימי הבית הראשון, או רוח שיש לאחר מכן, ואף על ידי חכמת הקבלה שרק אנשים שהם יחידי סגולה מסוגלים להבינה כראוי, אך זוהי ודאי חכמה מיוחדת הנתונה ליחיד סגולה בלבד ולא לכל מי שחפץ.
גם קריאה בכף היד היא חלק מענין זה, זהו רצון מסוים לדרוש ולדעת דברים שהם מעבר להבנתו הרגילה של האדם ולהשגת שכלו, מה גם שאינני בטוח גם כן עד כמה הדברים באמת מבוססים, השאיפה שצריכה להיות תמיד של האדם היא לבנות את עצמו על פי המקום בו הוא נמצא, על פי הבנתו ועל פי תכונתיו, לא ללכת ולחפש הבנות שאינן בנויות על תיקון המידות והבנה עמוקה של תכונות האדם.
בברכת התורה והארץ
דוד
davideign@gmail.com

כתבות נוספות