שאל את הרב

למה יש נסיונות? למה אי אפשר לוותר עליהם?

חדשות כיפה חברים מקשיבים 11/11/14 17:11 יח בחשון התשעה

שאלה

שלום,דבר ראשון תודה רבה על התרומה הענקית שלכם באתר. אני תלמידה בכיתה י"ב, ב"ה האמונה שלי בריאה.. אך כמובן תמיד יש לאן להתקדם ולהעמיק. עלתה לי שאלה לאחרונה ואני אחת שחוקרת אמונה..

כשביררתי על האמונה שהכל לטובה נתקלתי בדעה שר' נחמן שבה הוא אומר שכאשר ה' רוצה להעלות אותנו מדרגה הוא נותן לנו קושי, שיהיה לנו למבחן. ולכן אם קשה לנו ואנחנו סובלים זה טוב כי זה אומר ה' רוצה לתת לנו קידום בשמיים. וכך גם מבינים איך הגיוני המשפט צדיק ורע לו, רשע וטוב לו.

אך הרי ה' יודע נסתרות, צופה עתידות. למה הוא צריך להביא לנו את הקושי והסבל הזה? ! הרי הוא יודע מה נעשה! למה חייב להיות צדיק ורע לו? זה לא הוגן, ולא נשמע לי נכון. ה', הוא יודע הכל, הוא יודע מה אעשה במבחן שהוא נותן לי, למה הוא עושה רע לצדיקים.. הוא לא יכל כביכול לוותר על זה?

תשובה

שלום לך

שאלת שאלה גדולה וחשובה על תכלית הסבל בעולם וכמובן שקשה להעמיק בזה במסגרת הצרה שלנו.

באופן עקרוני, מטרת הסבל היא לא שהקב"ה ידע, אלא שהקושי והסבל מקדמים אותנו ומפתחים אותנו.

אפשר להתיחס לזה כמו לאמונים של חייל בצבא. הרי האימונים הם מאד קשים ומאד לא פשוטים. נדרשת יכולת מאד גבוהה לעמוד בהם, ובמיוחד אם מדובר ביחידות מיוחדות שעוברים אימונים מיוחדים. האימונים האלו לא נועדו בשביל שהחיילים יסבלו חס ושלום, אלא בשביל שהם יפתחו יכולות מיוחדות, אומץ, עמידות לסבל ועוד ועוד..

כשאנחנו חווים אתגרים ונסיונות אנחנו מתקדמים, אנחנו נהיים בני אדם יותר טובים, יותר מוסריים, יותר קרובים לה'. אמנם, לא תמיד זה כל כך פשוט, ולעיתים באמת האדם נזקק לעזרה וסיוע כזה או אחר, אבל בסופו של דבר, הרבה מאד פעמים במבט לאחור האדם אומר - הנסיונות האלו עזרו לי להבין מה חשוב בחיים, מה המטרה שלי בחיים וכו'.

חזקי ואמצי, תגובות תתקבלנה בשמחה במייל שלי

טוביה
tsbias1@Gmail.com

כתבות נוספות